En fortsättning på tankar om vänskap…

Här kommer jag med lite kvällsfunderingar. Ett sammelsurium av olika diskussioner och hur livet är betingat har lämnat mig med nya tankar. Eller gamla kanske, men fler perspektiv på tankar och funderingar om sakers beskaffenhet. För den som läst det här inlägget så kommer vissa tankar inte vara helt nya, det handlar om vänskap men kanske kanske med aningen nya perspektiv.

Idag diskuterade vi min förmåga att bli stammis och häromdagen var det en annan diskussion om svårigheten att skaffa vänner i vuxen ålder och sen har jag haft en hel mängd andra diskussioner och tankestunder. Och jag kan konstatera att jag å ena sidan tycks besitta en social kompetens som gör att jag har lätt att bli stammis på ställen och lätt fungerar med kunder och kan prata rätt obehindrat med en hel mängd olika typer av människor. Och att har en del fantastiska vänner, det visade sig inte minst i höstas när min bror gick bort, och att jag inte verkar ha några svårigheter att ha nära relationer. Men å andra sidan kan jag uppleva att jag har så erbarmlig svårt att hitta en plats i en grupp och att lära känna nya människor. Om det finns en kod för hur man blir del av ett gäng, så saknar jag den. Det kan kanske tyckas girigt när jag redan har vänner att vilja ha mer. Men det är så enkelt som att vilja vara en del av ett sammanhang. Särskilt de gånger du redan befinner dig i ett sammanhang men du liksom upplever att du hamnar lite i utkanten av det.

När jag skriver ovan om en kod och om att sakna den så är jag inte naiv nog att tro att det verkligen är så att andra har den och bara inte delar med sig av den. Men jag tror att vissa utan att riktigt vara medvetna om det knäcker den där koden lättare än andra. Det kan vara en kombination av saker som samverkar till hur just du funkar när det kommer till denna kodknäckning. Genetik och lynne, introvert, extrovert, tidigare upplevelser, gemensamma intressen och massa annat. Och massor av såna saker samverkar och gör det olika lätt för dig i vissa sammanhang.

En av sakerna som nyligen dök upp i en diskussion var murar, alla har såna tror jag, men i olika utsträckning och olika svåra att ta sig igenom eller över. Så jag tror att det är delvis, som en faktor av många här mycket av det ligger för min del. Jag är bra på att vara trevlig och social, men jag har som någon slags gräns som gör att om du inte råkar vara den som bara direkt klickar med mig så blir det någon variant av hit men inte längre. Saker i livet påverkar en på olika sätt och vissa saker har påverkat mig till att inte vara bekväm med att bli sårbar eller på andra sätt släppa garden. Det i kombination med att många gånger ha andra intressen ibland och inte vara bäst på att relatera till saker som inte intresserar mig, kan göra att jag säkert kan upplevas som trevlig men lite otillgänglig. Ibland klickar man totalt med någon och då blir det nog en annan sak, men jag får nog jobba på att släppa den där garden om jag vill bli bättre på kontaktskapande rent allmänt.

Om det någon som har läst att riva mentala murar 15 HP så är ni välkomna med lite tips🙂

Leave a Reply

