Åsan, vänskap och osäkerheten

I stråken av osäkerheten i det som aldrig blir sagt, fyller jag i penseldragen med mina tankar.

Jag vet inte när jag började skriva på det här inlägget, allt jag vet är att det är länge sedan. Ibland så skriver jag något som blottar mina osäkerheter, svagheter och svärtan och det är svårt så jag skjuter upp att formulera allt det där. Men ibland ska vi nog titta på det som är svårare, som är personligare för att utvecklas mer och för att det är en känsla som jag säkert inte är ensam om.

Jag vet helt klart att jag har en del riktigt riktigt bra vänner, men det här med vänskaper och kanske med relationer över huvud taget kan göra mig så sjukt osäker som inget annat. Kanske är det sånt som påverkats av min skoltid, av tid med mobbing, tider där de jag trodde varit mina vänner vänt sig mot mig. Men ibland så har jag så svårt att tro att människor tycker om mig. Kanske för att jag inte helt passar in i vissa sammanhang, i större och framför allt nya sammanhang blir jag tyst. För den som känner mig sen gammalt eller träffar mig i mindre sammanhang, så kan det ibland vara svårt tro för man har bilden av mig som pratsam och med nära till skratt och den stämmer i rätt sammanhang och är falsk i fel sammanhang. Jag gillar att studera en grupp och få en bild av människor innan jag dyker in, har man väl fått mitt förtroende så är det en annan sak men jag tar tid på mig ibland. Jag har vid flera tillfällen sagt att jag inte är en sån person som andra människor tycker om, det är kanske inte riktigt sant men känslan kan finnas där då jag tycker det är svårt att bli en del av en grupp. Men sanningen är att jag kan vara lite av en acquired taste, du vet de där smakerna man vänjer sig vid och lär sig älska, för jag kanske inte är för alla men de som gillar mig brukar gilla mig ordentligt å andra sidan. Det är svårare när man är en introvert, särskilt om du samtidigt har lätt för att bygga murar och fly från situationer där du inte är riktigt bekväm. Jag tror att det är viljan att vara del i ett sammanhang, samt erfarenheten när det sammanhanget sviker som skapat en rädsla. För jag har en känsla att en del kan tycka att jag är svår att komma nära inpå så de vänder sig bort och letar någon annanstans. Kanske är det så att vissa är det bombastiska i en orkester och såna som jag är det som väcks ur tystnaden, när orkestern nästan tystnat och allt har en plats och en skönhet men vi kan inte höra dem båda på samma gång. Att i stora gäng blir jag den som försvinner men, i mindre sammanhang växer jag får luft under vingarna. Men jag älskar mina vänner, att jag har folk att vända mig till och att göra saker med men ibland så är vissa situationer som gjorda för att vara en del i ett sammanhang och där kan jag känna att jag går förlorad.

Folk har ju ibland en bild av att man vid en viss ålder ska vara färdig, färdig med vissa känslor, med osäkerheter, veta hur man ska föra sig i alla situationer. Men vi slutar nog aldrig att lära oss och att utvecklas. Svårigheterna kan göra det lättare att se vad man har och att se igenom andras masker för de är inte alltför olika våra egna.

Jag kämpar med den här texten för det är så svårt att formulera det jag vill ha sagt, att få fram vad jag menar utan att det missuppfattas, men kanske får det komma fram lite halvfärdigt och som en påbörjad tanke. Kanske är det där kärnan i allting ligger i oviljan att dela något jag inte tror är perfekt.

Och penseldragen blir ibland mörka och hårda, min bild av mig själv blandas ihop med eran och jag vet inte om det jag ser är mina egna förutfattade meningar eller någon form av sanning

One thought on “Åsan, vänskap och osäkerheten

  1. Pingback: En fortsättning på tankar om vänskap… | asansvarld

Leave a Reply

