Till elitismens försvar

Jag gjorde för ett tag sen en pod om konsumtionen och vem som egentligen betalar, jag har tidigare bloggat om ämnet och jag bad i programmet om ursäkt för om jag lät elitistisk, men sedan på vår facebooksida så tog jag tillbaka det.

ursäktelitism

Detta är varför

Jag tänker att kanske har både elitismen och moralismen sin plats i utvecklingen. Det behövs en elitist som kräver att vi höjer nivån, för ja problemen med överkonsumtion, dåliga produktionsvillkor, miljöförstöring etc. kommer inte lösas av enskilda individer MEN om inte enskilda individer tar upp och ifrågasätter, ser till att frågan hamnar på dagordningen, får oss att skärskåda vårat handlade (ja i dubbel bemärkelse) så kommer inte frågan bli aktuell på en högra nivå, den nivå som verkligen har makten att förändra. Men kanske har också moralisten en plats, den som påpekar att det inte är individens ansvar utan att det ligger högre upp, den som påpekar att andra kan ha svårare att göra de val jag kan göra. Jag går gärna en del elitister och moralister till försvar för jag tycker att de är att föredra framför människor som är likgiltiga, som istället för att diskutera var ansvaret ska ligga inte bryr sig om ansvaret för någonting utanför dem själva. Vi behöver elitister, moralister, realister, pessimister och optimister alla dem har sin plats i att för utvecklingen framåt, det vi inte behöver är folk som bara rycker på axlarna och säger äh, varför ska man bry sig.

/Åsa

One thought on “Till elitismens försvar

  1. Jag är helt enig med dig ang att reflektera över vem som betalar när kaffet kostar 15:- paketet. Jag betalar hellre och hoppas att människor i alla led har haft drägliga arbetsvillkor och löner.
    Däremot tycker jag ingen har rätt att moralisera över andras val. Man har ingen aning om vem personen är och varför hen väljer som hen gör, och vi har alla våra intresseområden vi tycker är viktiga och som vi brinner för.
    Någon gör ett strålande arbete som fotbollstränare åt kvarterets problemungdomar men struntar fullständigt i om kaffet är rättvisemärkt. En annan lagar alltid ekologisk mat och köper rättvisemärkta kläder, men flyger med Ryan Air på semester.
    Nej, det är svårt att sopa såpass rent framför sin egen dörr att man har rätt att moralisera över andras val.

Leave a Reply

