Jag är en blödig jävel…

I alla fall periodvis så kan sorgliga saker, eller någon som bara gör något fint verkligen få tårkanalerna att jobba. Oftast använder jag mig av en eufemism för det och hävdar att någon hackar lök, att det blåser grus i ögonen etc. som att känsloyttringar vore av ondo. Därför tycker att blixas inlägg är intressant, jag är ju inte heller någon särartsfeminist men jag ser tendenser ibland att man liksom för att markera att man inte är det och kanske pga påverkan av att det manliga är norm ser med någonslags förakt på det som traditionellt förknippats med kvinnor. Men jag ägnade flera år åt att försöka förtränga känslor och jag har lärt mig att det är fan inte nyttigt. Att titta på självmordsstatistik* eller på medelålders män i min närhet säger mig att det är fan inte nyttigt. Men trots att jag vet detta så fortsätter jag använda dessa eufemismer som om att bli berörd vore något dåligt.

Saker jag har gråtit till nyligen:

Det här klippet från 4 bröllop och en begravning är så fint och sorgligt och berör mig varje gång.

Jag läste på Lottens blogg om Nicholas Winton som strax innan andra världskrigets utbrott såg vad som var på gång och räddade massa barn till england och när jag avslutade läsande av blogginlägget med att se youtubevideon i slutet så började tårkanalerna att jobba igen. Här kan ni läsa om det och se klippet.

Självklart vore det inte heller nyttigt om jag gick omkring och grät hela tiden, mest för att det skulle vara ett ganska tydligt tecken på att jag inte skulle må bra. Men att ha ord för känslor, kunna känna dem, särskilja olika känslor från varandra och att kunna prata om saker är av godo och något jag bör bli bättre på inte skämmas över.

*apropå sån statistik så kan jag säga att viss diskrepans i totala antalet självmord mellan länder kan bero på hur det rapporteras, drunkning/självmord, råkade trilla in i snara/självmord, överdos/självmord etc.

4 thoughts on “Jag är en blödig jävel…

    • Du, de senaste dagarna har jag verkligen släppt fram känslorna (eller bortsett från när jag vill kasta något hårt in i väggen tidigare idag för jag hade dels inget att offra och ville inte störa grannarna). Människor suger, känslor suger, att få hjärtat krossat av någon som skulle vara din bästa vän och som man varnade innan inte skulle involvera sig med en om han inte var beredd att försöka (då du fått hjärtat krossat av honom tidigare) suger. Passar ju iofs bra att det kommer nu när jag är hemma sjuk från jobbet så slipper jag bryta ihop där.

    • Fortfarande inte kommit iväg på les mis, inte varit på bio sen januari (tror jag) helt plötsligt, varit helt slut. Börjar dock bli bättre, skulle gått på franskt filmtema i tisdags om jag inte blivit sjuk så ska boka det i kalendern snart.

Leave a Reply

