Belfast

Ja jag vet att det varit segt med bloggandet, dels så har jag varit så fruktansvärt trött (sådär så jag drabbas av någon förvirringsdemens som är skrämmande) men så är det alltid så om jag kommer av mig med bloggandet en period det är svårt att komma igång igen.

Förra torsdagen tog jag ju ett plan till Dublin och efter ungefär två timmars bussresa därifrån så var jag framme i Belfast, där vandrade jag omkring, fikade och så i några timmar innan Jonas slutat jobbet. Hade problem med att jag först köpt en defekt adapter och sen när jag köpt en fungerande så visade det sig att min uråldriga applesladd fått glapp men som tur är klarade sig batteriet tills vi fått tag i varandra, jobbigt annars (eller jag hade backup iofs). Vi tog min väska, skaffade oss en taxi och åkte hem till Jonas där vi beställde indisk take away och tog det lugnt och bara umgicks med varandra. Tittade på första avsnittet av Dancing on the edge, bra tv-serie borde komma till Sverige men känner jag mig själv rätt kommer jag ha råkat se hela innan den visas på svensk tv.

På fredagen så stack vi ut på en liten biltur som tog oss till espresso elements för ganska bra kaffe med Belfast-mått och när vi varit hos Jonas en stund tog vi oss till en tågstation och hoppade på ett tåg till Helens bay där vi promenerade omkring någon timme, var en liten sneak peak på det vackra landskapet som ön har att erbjuda.

IMG_9503

IMG_9524

IMG_9513

IMG_9521

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Därefter satte vi oss på ett tåg tillbaka in mot Belfast och letade därefter upp en trevlig restaurang där vi intog kvällens utmärkta middag, förrätt, huvudrätt och ett utmärkt vin och ingen plats för dessert, mycket trevligt och mysigt.

IMG_9533

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På lördagen så promenerade vi till St George’s market och handlade mat till frukost och middag, var nere en sväng på stan och handlade lite klänning, skor och choklad och sen till Jonas för middag och därefter ut för att träffa hans vänner på en pub, tyvärr var pub-valet inte det bästa och hans vänner var pepp på att röra sig vidare men vi inväntade andra och de uppskattade tydligen stället mer än oss så vi kom aldrig vidare och istället så avrundade vi kvällen lite tidigare. Jag är lite så att jag antingen vill ha ett ställe där man kan ut och dansa eller en pub där det går att sitta och prata och detta var en pub med en decibelnivå över svenska godkända nivåer och inget dansgolv direkt. Ingen hit när man är bland nya människor alltså, särskilt när man kan tycka att det är lite svårt även där man kan prata med dem får hoppas att vi lyckas bättre nästa gång jag är Belfast.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På söndagen så var vi till Ulster museum och till botaniska trädgården där, tanken var att vi skulle gått till ett kaffeställe och dricka god chemexkaffe också men det var ju så att min hjärna hade gjort en felkoppling och trots att jag läste saturday så tänkte jag på något sätt sunday så vi missade det, men museibesöket var trevligt och vi hade en bra idé. Blev liten sväng in till stan efteråt och sen blev det återigen lite take away hos Jonas och lite choklad från besöket på hotel chokolat, därefter satt vi och pratade en del om lite allt möjligt och om framtiden och såg sen andra avsnittet av Dancing on the edge och sen blev det måndag där jag var ensam, gjorde mest ingenting och sedan åkte hem till Sverige där allt är lite modernare, med varmt vatten i alla kranar, tryck i vattenledningarna, där mögel och kondens i husen inte är obligatoriska tillbehör och där sängen var mycket ensammare men där jag tycker att skype är bästa uppfinningen någonsin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Och Belfast ni får bli bättre på kaffe för jag tänkte komma tillbaka för hälsa på och då måste ni ju ge mig gott om anledningar att gilla staden och inte bara vissa av deras invånare som herrn nedanför och Belfast när vi ändå pratar förbättringspotential så kan ni väl se över det där med antalet regndagar och om det inte är dags att dra ner på dem, eller är ni rädda att det också skulle orsaka kravaller och ungdomar som säger alltså det är som man förkastar allt brittiskt?.

IMG_9540

/Åsa

Leave a Reply

