Människorna och kemikalier…

Jag sitter och har rast i Falun och läste att Underbara Clara skrivit ett blogginlägg om kemikalier jag har tidigare skrivit något inlägg om detta ämne. Jag såg Underkastelsen på bio när den kom 2010 och jag som redan var inne på eko och bra grejer blev än mer övertygad. Dock är det lättare sagt än gjort ibland, jag som nästan bara har begagnade möbler har ändå dator och skärm med plast och ingen aning om vad de består av. Och om man tittar på min lunch som jag ätit här på rasten så blev det visst lite okända plaster där också.

20130130-160635.jpg

Men det går att minska antalet plaster i sin omgivning helt klart, Clara hade färre av de hormonstörande ämnena än övriga bloggmammor som fått sitt damm analyserat. Och Naturskyddsföreningen som låtit göra analyserna har många tips på sin hemsida. Boken badskumt har mycket tips om kemikalier och jag läste tips i Claras kommentarer om en bok som hette förgiftad.

Sen kan man alltid gå med i Naturskyddsföreningen, vilket jag nog till slut ska ta tag i själv och inte bara tänka på det.

/Åsa

Leave a Reply

