Om uppmärksamhet…

Min stickning, som faktiskt går bra framåt tackar som frågar, är ett sätt att öva mig i att ägna uppmärksamheten åt en eller högst två saker åt gången. Jag ska inte titta på netflix, surfa, spela spel och fixa mat samtidigt. Det känns som att jag får förvärrade koncentrationssvårigheter av det och våra hjärnor är inte byggda för att hantera flera intryck samtidigt. Så när jag sa det till Mozi igår så tipsade han om att vetenskapens värld hade ett avsnitt på just detta, hur våra hjärnor hanterar uppmärksamhet och distraktioner. Och nu tänkte jag i min tur tipsa om det.

http://www.svtplay.se/video/957443/del-1-av-3-halla-dar

programmet finns tillgängligt till 13 februari.

Stickningen

/Åsa

20130117-144108.jpg

2 thoughts on “Om uppmärksamhet…

  1. Det här låter faktiskt guld värt. När jag ska sätta mig och skriva finns det massor, MASSOR som skriker efter min uppmärksamhet.. eller ja.. snarare är det jag som virrar mig😄

    • Vad vore guld värt? att titta på programmet eller att börja handarbeta för att öva dig på att göra färre saker samtidigt? Jag är faktiskt impregmerad av mig själv för att jag fortsatt så långt på stickningen att jag tror att den kommer bli klar. Hade jag aldrig trott, jag och handarbete är historiskt sätt inte vänner. Själv hade jag träslöjd, men det är svårare att sitta framför en tv-serie och fixa med. Jag har ärr som bevisar att man bör vara uppmärksam när man håller på med vassa verktyg.

Leave a Reply

