Tankar som nästlar sig in ens hjärna och hur en bryter påverkan

Jag har funderat lite på det där med utseendenormer och fixering på sistone. Jag ägnar ganska lite tid åt mitt utseende för det mesta, men är absolut inte obrydd. Faktum är att jag märkte en sak nyligen. Jag skaffade pinterest nyligen. Där pinnar jag allt möjligt, inredning, elefanter, kläder, frisyrer och smink. Och för mig som inte brukar läsa tjejtidningar blev en sak tydlig. När jag tittade på och la upp alla dessa bilder på vackra ansikten så kände jag mig så mycket lättare ful (självklart inte bara därför). Att de var ganska mycket snyggare än mig var en petitess i sammanhanget jag ser vackra människor lite hela tiden. Det som påverkade mest är nog det faktum att det recenserande, rangordnande etc. trycker på det faktum som hela vårt samhälle tycks tycka att utseende är viktigt. Och ju viktigare det blir för oss desto lättare blir det att när man tittar sig i spegeln börja skärskåda och recensera sig själv. Detta sker varje dag. Men om man ständigt konsumerar populärkultur så är det lätt att missa vad som händer i hjärnan. Om man inte tittar på sitt samhälle med en analys så blir det ännu svårare. Därför tyckte jag att detta inlägg av Tuva Minna Linn var så intressant.

Det är så lätt av missa den här påverkan den nästlar sig subtilt in i våra hjärnor. Det är oerhört lätt att tänka att det faktiskt är ens näsa det är fel på och inte sättet på vilken man betraktar den. Så mitt bästa tips till unga osäkra tjejer är, skaffa en analys. Det är även mitt bästa tips till vuxna som vill ändra synen på sig själva eller hjälpa unga osäkra tjejer och killar, ta på lite olika glasögon och betrakta världen igenom.

/Åsa

Leave a Reply

