Startskott hälsomånad…

Jag har ju nämnt att jag och syster tänkte köra en hälsomånad från imorgon (eller jag är ganska säker på att jag nämnt det iaf), nu har vi fått tillökning av min svåger och av min kompis Frida. Tanken är att vänja sig av med socker, få in bra matvanor, rörelse som en del av vardagen och få till träningen regelbundet. Jag har gjort liten plan på vad som är att rekommendera matmässigt, hur mycket och hur ofta. För mig är en av de största utmaningarna att äta regelbundet. Jag har ju inte ett jobb som gör det särskilt lätt att få till regelbundna vanor, men ska jag vara ärlig så är nog de lediga dagarna nästan ännu värre, får göra som skalman skaffa en mat- och sovklocka. Nä  men jag har ju ganska udda tider ibland så det krävs helt klart att jag gör något ovant och planerar när jag ska äta, sova och träna, annars kommer det inte att funka.


Det finns absolut en fåfäng, estetisk grej med det här, jag har gått upp i vikt senaste året och även om jag inte är stor så känner jag mig inte helt bekväm. Men det estetiska är sällan den spark i rumpan som jag behöver, det är däremot hur jag mår när jag inte tar hand om min kropp. När jag får i mig för mycket socker så blir magen i obalans, huden mår sämre och jag blir seg. Och när det kommer till den numera berömda ångesten så påverkas det väldigt positivt av bra, regelbunden mat och mycket rörelse. Så det hela handlar egentligen om att ge kroppen mer av vad den behöver och mindre av allt det där den inte behöver. Sen var det det där med sömn, nu tre dagar på raken (två dagar kvar) så är det 4.50 tunnelbanan som gäller för mig och eftersom att jag är van att somna sent så skapar det ett ganska så fint sömnunderskott. Så jag måste skaffa åtminstone lite bättre sömnvanor för alla dagar så att jag kan somna i tid när jag behöver det.

Jag har räknat ut mitt kaloribehov här enligt harris benedickt, jag har lagt upp maten med en fördelning på 40 kolhydrater, 30 protein och 30 fett. Tanken är att halva tallriken ska bestå av grönsaker, gärna av det grövre slaget. Sen en kvart protein, och en kvart kolhydrater t.ex. råris, mathavre, quinoa etc. Jag ska testa att få till frukost, lunch, middag och två mellanmål, finns nog bra grejer med periodisk fast men nu tänker jag testa detta då jag tror att det kan passa min kropp bra. Jag tänker även vara uppmärksam på tankar och försöka vända de negativa till mer positiva. Största fokus är på välmående för det är det hälsa handlar om. Men för att det är roligt att kunna mäta vissa saker, så kommer jag ta bilder och mått och kanske om jag trillar över en våg även ställa mig på den. Jag får se om det är något jag delar med mig av sen. Jag ska i alla fall försöka uppdatera lite grand om hur det går och hur jag mår.

Här kan man förresten läsa massor om vitaminer, mineraler etc. http://www.halsosidorna.se/


Har beställt hem lite lådor med frukt och grönt för en bra start på det hela. Och apropå mat så ska jag äta sådan nu.

/Åsa

Leave a Reply

