Big time recap…

Både jul och nyår och egentligen hela december har passerat utan några uppdateringar som handlar om mitt liv, det här är ju ingen nischblogg egentligen så det ska väl ha sin plats.

Jag var ledig på julafton i år så åkte hem till mamma och pappa på grötbrunch och hängde där en liten stund, slängde även ihop en god rödkålssallad (sånt borde man ju kunna äta utanför julen egentligen) och sen åkte vi över till min moster där vi spenderade resten av julaftonen. Pappa jobbade men hade långrast mitt på dagen och då passade vi på att ta middag och fika. Tittade på Karl-Bertil Jonsson som sig bör, öppnade lite julklappar. Lekte lite med mamma och pappas ena julklapp som var ett sånt där spel som består av en bok med en liten speldosa som trycker fram frågor, så spelade vi spel om Stockholm, fikade lite till och sen åkte vi hem. Jag jobbade fram och tillbaka till Sundsvall på juldagen, åkte till Farsta för att åtminstone ta del lite grand av den där klassiska kalkonmiddagen. På annandagen åkte jag till Falun, vi var nedbemannade och det var sjukt mycket att göra och när jag slutade var jag på sämsta humöret på riktigt länge. Som tur var gick det över som det brukar, just arg är väl kanske inte den känsla man som mest förknippar mig med tror jag.

Jag har gått otroligt mycket på bio såhär på slutet av året, egentligen har jag gått hyfsat mycket hela året men inte så mycket som på slutet. Det började med att jag ville se den fantastiska (fast då visste jag ju inte det) Omar dödade mig och eftersom att den snart skulle gå och jag gärna hade sällskap så la jag upp en länk på facebook och frågade om någon ville gå med och då svarade min gamla kompis Frida som jag nästan tappat kontakten med helt att hon gärna hängde på och sen dess har vi varit rätt mycket på bio. Jag och mamma går ju en del annars. Och nu veckan innan nyår så slog jag rekord genom att gå tre gånger på bio på samma vecka. Äta sova dö (jag tänker inte säga att den inte var bra, men den tilltalade inte riktigt mig men berörde ändå), Uppe på Vallmokullen (tyckte mycket om, helt klart sevärd) och Searching for Sugerman (älskade den, helt underbar).

Men i alla fall i lördags kom min vän Jonas som var hemma från Belfast hem till mig och eftersom att jag pratat om att ha över Karin och Christer som jag känner via honom så passade det utmärkt att kombinera det med hans besök. Så efter lite sista minuten-städning så kom de över på god linssoppa, vin och saffransbullar, blev en trevlig kväll. Dagen därpå så gick vi på Searching for Sugerman med mamma och pappa och sen på en trevlig Indisk restaurang på Söder. Därefter hem för te och ännu mera film framför datorn. På nyårsafton så tog vi det väldigt lugnt på dagen och åkte på kvällen över till mamma och pappa ditt min syster, svåger och de två små söta syskonbarnen hade anslutit från Mariestad. Vi åt god mat, drack gott kaffe och hade det trevligt och sedan vid tolvslaget skålade vi i bubbel och någon timme senare åkte vi hem till mig igen. På nyårsdagen skulle jag jobba men inte förrens 18.59, så efter några timmars segande så tog vi oss bort till Nationalmuseum och tittade på bland annat en utställning om kvinnliga konstnärer. Därefter promenerade vi bort till Upplandsgatan och åt supergod surdegspizza innan jag började mitt pass. På förmiddagen när jag kom hem den andra så hade han vänt tillbaka till Belfast och lämnat osten framme😉

IMG_8681

IMG_8675

IMG_8678 IMG_8676

I torsdags hade en lite småsnorig Åsa syster med familj över på dagen för lunch, sällskapsspel och fika och på kvällen när hon höll på tvätta så började magen kännas lite oroväckande upprörd och lagom till att jag var på väg upp med sista tvätten så var magsjukan igång. Så har spenderat några dagar med feber, illamående och när magsjukan gick över så tog förkylningen och la i en extra växel, men nu börjar det kännas bättre. Så ikväll ska jag åka till jobbet för att sova för att sen gå upp okristligt tidigt och åka till Götlaborg, där jag förhoppningsvis kan ta mig en sväng bort till Da Matteo för lite gott kaffe innan jag åker hem.

Nu har ni nog hyfsad koll på mig. Ska se om jag kan orka ta tag i alla de där väntande inläggen, har allt för mycket i utkast som är lovande men inte kommer längre än så.

/Åsa

Leave a Reply

