Repost kycklingsoppa…

Nu var det länge sen jag kopierade in något inlägg från min gamla fitnessgurublogg, men då jag råkar vara ganska så sjuk nu passar detta med ett recept på kycklingsoppa. Jag hade ett lite längre inlägg på gång men först blev jag förkyld, sen magsjuk och nu när magsjukan är över så tog förkylningen nya tag så har inte riktigt haft orka att slutföra det än men det kommer.

orginalinlägg härifrån http://fitnessguru.se/osa/25869-kycklingsoppa

En massa googlande på kycklingsopperecept ledde som väntat till att jag hittade på ett eget recept med inspiration från många andra. Fick laga den själv men till Davids försvar så tog han hand om disken och hjälpte till lite iaf.

Till soppan använde jag:
cirka 900g kycklingfilé
1 röd chili
2 stora vitlöksklyftor
ca två tummar ingefära
1 palsternacka
4 morötter
3 portobellosvampar
1 purjolök
suger snap peas
1 citron
asiatisk sesamolja
lite olivolja till stekning
lite salt och peppar
grönsaksbuljong och kycklingfond
ca 2 liter vatten

skala morötterna och palsternackan, slanta dem därefter. Skär svampen i bitar, skär ner hela purjon. Skär kycklingen i bitar, släng ner den i lite olja i en stekpanna/wok salta och peppra.

Skär ner chilin och vitlöken, ha ner dem i en stor kastrull i olja, ha därefter på grönsaker/lök/svamp och stek en stund. Häll på vatten och tillsätt buljong, fond och sesamoljan. Riv ingefäran och pressa ner all saft från den i soppan, riv ner skalet från en citron i soppan och pressa citronen ner i soppan. Ha i den stekta kycklingen med spad i resten av soppan. Smaka av med sesamolja och servera.

Alla mängder är ungefärliga för jag är dålig på att anteckna när jag lagar, men den smakade väldigt mustigt och gott iaf så det rekommenderas. Det blev ca 6 portioner

Leave a Reply

