Att befinna sig mitt i normen kan göra oss blinda för vad vi ser…

Det finns så många som skriver om det bättre och mer insiktsfullt och jag kommer länka till dem samtidigt som jag skriver om mitt perspektiv. Om det där mer perspektiv skriver Tuva Minna Linn bra i inlägget Om att lära känna sin position.

Det finns mycket jag inte vet om svart historia, om trans, om hbt, det är ok, jag kan inte veta allt. Men det är viktigt att förstå att jag som vit, ganska så straight, i ett vitt ganska så straight samhälle inte kommer se vissa saker direkt. Och att inte avfärda det bara för att det inte är något jag varit medveten om. Det är viktigt att inse att bara för att jag är för öppenhet och mångfald så är inte jag immun, jag har vuxit upp i ett samhälle där vissa typer av avbildningar är varit självklara, det gör de inte automatiskt ok. Det tar inte bort deras rasistiska konnotationer, davidsstjärnans användningsområden känner vi till och där skulle protester av en olämplig användning få gensvar. Pickaninnys och blackface har också en stark rasistisk koppling men i Sverige så är medvetenheten om detta låg men det förändrar inte symbolen och vad den står för. Det är ingen som påstått att skildringar av svarta är dåligt, det som sägs är istället att användningen av nidbilder som historiskt använts för att håna och nedvärdera svarta är ett dåligt sätt att skildra svarta människor på.

Det finns dem som börjar skrika om att nu får det vara nog utan att ha ett uns av källkritik, det finns dem som säger att det kan finnas en poäng, sen finns det dem som är så måna om att vara antirasister att de vägrar titta på om det ens kan finnas ett uns av strukturell rasism i deras egen tankevärld. Men vi måste inse att strukturer finns överallt ibland oss, ofta med spår många generationer bakåt och vi måste våga titta på oss själva och vår egen världsbild. På samma sätt som den som använder tjej som ett ord för något svagare och sämre, den som använder gay som ett skällsord, så är dessa stereotyper inte den värsta formen av sexism/homofobi/rasism men det är de små sakerna som upprätthåller de större och vi kan inte alltid försvara oförsvarliga traditioner med att någon annan gör något värre.

Att vara antirasist handlar ibland om att sopa utanför sin egen dörr

Läsvärt:
http://www.sydsvenskan.se/kultur–nojen/stereotyper-som-skaver/

http://www.svd.se/kultur/understrecket/den-svenska-vithetens-blinda-flack_7516230.svd

http://matalskaren.taffel.se/2012/12/15/off-topic-trost-for-traditionalister/


http://wistikent.wordpress.com/2012/12/15/om-en-ung-man-i-uniform-och-en-svart-flicka-man-maste-inte-behalla-allt/

http://bibliobuster.wordpress.com/2012/12/05/liten-bildskola/

2 thoughts on “Att befinna sig mitt i normen kan göra oss blinda för vad vi ser…

Leave a Reply

