Tjejer och skulddilemmat

Nu ikväll började jag fundera på ett dilemma som man som tjej ställs inför. Jag var idag på ett sextioårsfirande och när de flesta av gästerna gått hem så blev jag kvarbjuden på middag, så klockan hann bli ganska mycket innan jag skulle hem och då jag bor bara två tunnelbanestationer så övervägde jag att promenera hem. Dock så skulle jag aldrig ta den kortare vägen som jag på dagtid skulle välja då den är för dåligt upplyst och för fullt med ställen där det är svårt att få uppsikt. Detta trots att jag är av den åsikten att det aldrig är tjejens ansvar om hon blir utsatt för något. Detta trots att jag vet att överfallsvåldtäkter är undantag och det vanligaste är att man blir utsatt inom fyra väggar av någon man känner. Trots att jag vet detta väljer jag och många med mig att undvika vissa “risksituationer”, trots att det är större risk att någon blir för närgången när jag åker tunnelbana eller buss så är det den där dåligt upplysta vägen jag undviker, detta trots att jag varit med med om de närgångna typerna på publika färdmedel men aldrig runt hörnet av den där busken. Det beror på saker som att man som tjej får lära sig att undvika vissa ställen, att man kan få ifrågasatt varför man hade på sig vissa kläder, varför man valde en viss väg. Medan förövaren inte får ifrågasatt varför han gick den vägen trots att han visste att han kunde bli frestad att förgripa sig på någon, varför han inte valde en annan väg när han blev frestad av det där tjejen, varför ringde han inte efter hjälp när han kände att han var nära att begå ett brott.

På ett sätt förstår jag resonemanget, om du har ett val mellan två vägar varav den ena är väl upplyst och du är väl synlig och den andra är några minuter kortare och dåligt upplyst och flera skymda platser så känna det logiskt att välja första alternativet. Men problemet är inte att ena alternativet känns säkrare än det andra, problemet är att om man valde det “sämre” alternativet så tycks en stor del av skuldbördan föras över på offret.

Grejen är att oavsett om du springer naken och påverkad genom stan så är det fortfarande den som bestämmer sig för att utnyttja sitt övertag som har ansvar för den handlingen. Därmed inte sagt att att det är bra eller önskvärt att göra så bara att det inte gör det ok. På samma sätt som en kille i kostym som en utekväll är trevlig mot alla och bjuder några bekanta på drinkar anklagas för att ha varit för generös, hur skulle de kunnat veta att han inte ville dela med sig av plånboken nu? Om han inte ville det kanske han inte skulle gått hem full den där vägen.

Att lägga skulden någon annanstans än på förövaren sänder en signal att den typen av brott inte är av vikt och att tjejers rätt till sina kroppar inte är så betydelsefullt.

Leave a Reply

