heneratorn

Igår drabbades jag av en ödets ironi när jag skulle blogga om hen och heneratorn och wordpress gick exorcisten på mig och började skriva allt baklänges. Det visade sig att det var det faktum jag installerat heneratorn i firefox som ställde till det för när jag avaktiverat den så funkade det normalt igen.

Men i alla fall jag installerade den mest som ett experiment på mig själv, man vänjer sig förvånansvärt snabbt med att inte se hon och han i text. Nu avkönas ju inte texterna helt då det i nyhetstext någon annanstans ofta står namn eller mannen/kvinnan. I texter som diskuterar han/hon/hen så blir det ganska underhållande som i den här texten i DN.

Jag noterar förresten att frågan till artikeln tycks ta en felaktig utgångspunkt och förstärker fördomarna om hen. Frågan är bör han och hon ersättas av hen och har svarsalternativen ja, nej och i vissa fall. Men grejen är att det inte handlar om att ersätta som i att ta bort de andra alterativen. Dels så är det främst tänkt att det ska ersätta konstruktionerna “han eller hon” och “han och hon” som i om kunden önskar kan hen även få rekommendationer av sommeliern. Dels kan man använda det som en utrymmesbesparing men också då det i fall då könet är okänt så är det ganska vanligt att det kön som enligt stereotypa föreställningar är representant för den kategorin får stå som enda alternativ. Men som med alla ord så finns det inget tvång att använda eller inte använda det. Jag gillar till exempel inte ordet teka så jag hittade på slura som ersättning tillsammans med far min, jag hade även ett ersättningsord för det så fula ordet sarg men då det var ett antal år sen jag flyttade hemifrån och jag därför inte konfronteras med ishockey så ofta så har jag glömt bort det*. Du kan även fritt välja mellan obsolet eller föråldrad efter eget tycke, ingen kommer diktera hur du pratar. Visst det finns språknormer men det finns ingen polis som sätter dit mig om jag skulle avsluta ett halvformellt brev med ha det fint istället för med vänliga hälsningar, personen som läser det kan eventuellt höja på ögonbrynen men hen kan inte sätta dit mig för det.

Men att surfa med heneratorn är inte riktigt samma sak som om vi skulle få hen som en vanlig komponent i vårt språk, för det ersätter i alla fall och inte bara i de där det är motiverat, men det är ett bra sätt att testa sina fördomar.

* Apropå det där med slura istället för teka och det där ordet för sarg som nu fallit glömska så var det någon gång när jag tittade på ishockey/issluring med min far som jag sa att jag kunde titta bara vi hittade något alternativ till dessa i min åsikt otroligt fula ord.

Leave a Reply

