Om ett debattklimat som gör att folk både får och orkar komma till tals.

I förra veckan skrev My Vingren ett debattinlägg på aftonbladet om hatet mot feminister, hon hade några dagar innan skrivit ett mycket uppmärksammat blogginlägg om de hot hon har fått som aktiv offentlig feminist.

Något intressant som där blev tydligt är det här att från det här “Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem.” så verkar vi ha gått mot “Jag delar inte dina åsikter och jag ska döda dig för att du framför dem” för oavsett hur man själv tolkar världen, patriarkat eller inte patriarkat, könsroller håller tillbaka och begränsar oss eller vi behöver tydliga könsroller så borde man väl ändå anse att hot mot ens motståndare är fel. Men det är inte vad som visar sig i kommentatorsfält efter kommentatorsfält, en stor del av kommentarerna på debattartikeln går direkt på åsikten “men om inte feministerna vore så dumma” etc. istället för att jag håller inte med om dina åsikter men du har rätt debattklimatet är inte ok. Jag har tidigare skrivit om det där med debattklimat i inlägget pragmadialektik, debattklimat och konsten att lyssna. För att så många som möjligt ska orka uttrycka sina åsikter så behöver vi ha ett klimat i vilket folk inte ifrågasätter om de kommer orka reaktionerna, för reaktionerna är alldeles för ofta inte på vad som uttrycks i det aktuella tillfället utan på vad andra som sätter en liknande titel på sig någon gång har sagt. Och självklart förstår jag att långt ifrån alla beter sig så här eller tycker det är ett ok beteende. Men det behövs nog att foten sätts ner ordentligt nu, bara för att det sägs på internet är det inte på låtsas. Jag är lika riktig när jag knappar ner det här på min dator som jag är om du skulle se mig öga mot öga och jag är inte mer riktig än någon annan. Visst vissa trollar, men vi är alla riktiga personer bakom varje skärm och som sådana så tjänar vi på att behandla varandra med respekt. Men jag tror inte det hjälper att säga kan inte alla bara vara snälla mot varandra. Jag tror vi behöver bättre digitala lagar, vi behöver diskussioner om debattklimat, vi behöver politiker som tar tag i dessa frågor och vi behöver ett polisväsende som inte arkiverar anmälningar om hot på nätet i en hög utan som sätter in det i ett sammanhang och ser att det är frågor värda att ta på allvar.

//Åsa

Leave a Reply

