Polisen, id-kort och förbrytarfoto

Då min legitimation snart går ut så skulle jag skaffa en ny och då priset var exakt detsamma på bankid som på nationellt id så tyckte jag att det vore en god idé att välja nationellt id. Så jag bokade mig en tid på passexpeditionen på kungsholmen till i tisdags. Väl där så checkar jag in och står sen och väntar ett tag, det fanns tyvärr nästan inga sittplatser. Cirka en kvart efter min tid så blir det min tur, jag får ta av mig glasögonen och stirra in i någon ring (när jag är glasögonlös så blir det lätt stirrblick då jag förgäves försöker hitta något fokus). När bilden kommer på skärmen så frågar hon som expedierar mig om jag är nöjd och jag svarar ett ärligt nej, för att bilden blev förfärlig men det spelar visst ingen roll vad jag tycker för det blev den ändå. Sånt där har jag så svårt för när man ställer en fråga om jag är nöjd och sedan skiter i svaret. Jag har inga förväntningar om att jag ska vara skitsnygg på mitt id-kort, men jag skulle föredra om jag slapp något som ser ut som ett förbrytarfoto, mina krav sträcker sig till att det ska vara en ok bild, men tydligen är det för mycket att begära.
Det enda bra är att de vara snabba, fick sms nu om att det vara klart, så synd bara att jag hellre tar med mig passet i fortsättningen och att vissa människor inte förstår att vissa frågor blir direkt oartiga om man frågar de för artighetens skull och sedan bortser totalt från vad svaret på denna fråga är.

/Åsa

Leave a Reply

