Viljan att gå djupare, rädslan för konsekvenserna…

Ibland läser jag något av mina enstaka mer debatterande inlägg där jag skriver om könsroller, genus eller något sådan, sen läser jag på några bloggar som är fulla av denna sorts inlägg och tänker att sånt här skulle man ju skriva mera om. Men sen läser jag deras kommentatorsfält och vill inte vara med längre och tänker att om det är den typen av debattörer som dyker upp så är det meningslöst. För det är alltid de där som mer vill ha rätt än att det blir rätt, som läser en massa grejer som inte står, som skapar halmdockor, som agiterar mer än diskuterar, det är alltid de som dominerar. Det spelar inte så stor roll att det finns många som skriver vettigt, att de till och med är fler för dessa personer tar sån plats och tar över så mycket att diskussionen aldrig kommer någon vart. Kanske om vi alla kom överens om att inte bevärdiga halmdockemänniskorna med svar, att vägra ta metadebatten och att bara svara på det lilla som de skriver som faktiskt berör ämnet så skulle det funka.

Jag är visserligen ovanligt känslig när det kommer till debattklimat men nog skulle vi alla må bra av att främja samtal mer än pajkastning.

Jag har tidigare skrivit på ämnet här, här och här 

Leave a Reply

