om normer

Idag blev jag lite extra medveten om det där om hur vi omedvetet påverkas av ideal. Jag har haft en dag där jag bara gått omkring hemma, så när jag inte hittade min bh när jag skulle klä på mig imorse gjorde jag ingen större ansträngning för att hitta den. Jag älskar underkläder eller främst bh:ar men man tycka att en dag hemma utan bara kan vara skönt.  Men så var jag iväg till mataffären nyss och jag märkte hur jag liksom drog ihop jackan, det handlar alltså om cirka 6 minuter enkel väg men jag blir liksom obekväm. Jag har alldeles normalstora, varken små eller stora och hyfsat fasthet, men det är liksom det där med att om man lämnat tonår och lämnat brösten utan ingrepp så får de inte riktigt samma form och fasthet utan en bh. De rör på sig om än lite och tydligen är det inte accepterat för jag tror inte att jag annars skulle bry mig.

Men att jag skriver detta har inte så mycket med bröst som med värderingar att göra, det är hur vi utan att vara medvetna om det kan vara så otroligt påverkade av hur vi förväntas vara. Jag är sån som rakar mig ibland och låter bli ibland, jag kan gå ut i shorts eller klänning på sommaren med orakade ben eller armhålor, men jag är alltid medveten om det när jag har ett linne eller sitter ner bland folk i en park.

Man kan så lätt inbilla sig att man är ganska opåverkad av de bilder man har kring sig, men alla reklambilder, tv-program, tidningar, folk runt omkring dig och så vidare lämnar ett avtryck. Och om dessa bilder hela tiden ser ut på ett sätt så behövs det inte sägas du vet vad som är accepterat och vad som inte är det. Men du blir medvetet medveten om det på riktigt först den där dagen du bryter mot den där normen.

Leave a Reply

