Mest om Malta…

Återigen har jag varit dålig på att hålla liv i bloggen, så vad har hänt sen sist? jag har gått på semester där jag har varit till Malta med David och Köpenhamn med mamma. Semestern är slut men jag har två så kallade fv-dagar inlagda idag och imorgon så blir lite mjukstart i den bemärkelsen.

Känns rätt skönt att vi valde en sista minuten med tanke på att juni till stor del regnat bort, för mig som inte är ligga och pressa på stranden-typen så var Malta ett bra resmål. Det fanns snorkling, kultur, bra mat etc. så det gick att få lite av allt i ett.

En av de bästa sakerna vi gjorde där var en utflykt till de två öarna Comino och Gozo,  Malta består av sex öar varav tre är bebodda. Det fanns jättemånga utflykter dit att välja på och vi var nöjda med vårt alternativ. Först åkte vi till en lagun vid Comino, där det fanns en jättehäftig grotta och så snorklade vi där i cirka 45 minuter, båten höll på att åka ifrån oss och två andra svenskar där så vi fick simma som tokar.

Sen åkte vi till det som kallades blue lagoon, jag hade läst om den innan men det var mest en jätteliten strand med jättegrunt och klart vatten så häftigt på ett sätt men vi var glada att vi valt den variant av turen som fortsatte ut till Gozo. Så efter ytterligare 45 minuter där så hoppade vi på en annan båt och åkte till Gozo där vi valt att köpa biljetter till deras minbusstur. Våran guide var en äldre man vid namn Josef som började nästan alla sina meningar med att säga “And now I tell you” på en distinkt engelsk dialekt, vi älskade Josef. Färden började med att vi åkte till huvudstaden Victoria där vi blev släppta på grönbete en stund. Det var en väldigt vacker äldre stad och vi tog en promenad omkring staden, handlade lite lokala delikatesser och ett fint vin och promenerade upp till en av kyrkorna och gick upp på utkiksposten där för att äta glass och få en översikt.

Sen åkte vi vidare till en av kyrkorna på Gozo, på vägen dit berättade han att 99.9% av befolkningen på Gozo var katoliker övriga 18 personer var Jehovas vittnen🙂

I kyrkan så gick inte min klädsel med korta shorts och linne an, men jag behövde inte misströsta för jag fick låna speciella överdragskläder😉

Jag är ju ganska så oreligiös av mig, men jag kan uppskatta kyrkor som kulturbyggnader och ändå respektera den plats religionen har hos många så det var en rolig del av utflykten

Efter kyrkan så åkte vi vidare mot en fin utkikspunkt där det fanns något som kallades Azure window

Och därefter så bar det ner till hamnen igen där båten hämtade upp oss och vi åkte tillbaka till Malta igen med lite utkikspunkter på vägen.

I övrigt så blev det många goda middagar och luncher en tripp till gamla huvudstaden Mdina, nuvarande huvudstaden Valetta där vi tittade på The Malta experience och fick en rundtur på deras gamla 1500-tals sjukhus. Annars var väl Sliema, St Julians och Paceville de delar som vi var mest i.

Jag tror att köpenhamn får ett eget inlägg, för med alla bilder är detta redan långt nog.

/Åsa

Leave a Reply

