Köpenhamnsresa

Jag är lite kär i Köpenhamn och kunde de bara lära sig räkna så skulle jag kunna flytta dit😉 Jag hade varit sugen på att jag och David skulle åka dit men nu åkte vi ju som sagt till Malta istället, men så frågade mamma om jag fortfarande ville dit och vi bokade varsin tågbiljett och hotell där för tre nätter.

Vi åkte dit i tisdags, egentligen skulle vi åkt kl. 6.14 men tåget blev inställt så vi åkte 8.14 istället och kom dit ca 1,5h sen (vi slapp byta till långsamtåg i Malmö och sparade sparade därför en halvtimme). Efter att vi checkat in på hotellet så var vi bort till Köpenhamns nya saluhall för att hitta något att äta, då vi var ganska hungriga så kunde de inte tillfredställa oss så vi nöjde oss med fika på Coffee Collective och vandrade sen in mot stan och tivoli. På vägen hittade vi en indier som erbjöd någon slags avsmakningsmeny så vi gick in och slog till på den. Därefter fortsatte vi in till centrum där vi löste inträde till Tivoli, jag älskar ju åkturerna på grönan (har förresten varit där på semestern också) men när det kommer till miljö så vinner Tivoli stort för där kan det vara värt att betala inträde även om du inte ska se konsert eller åka massor utan bara för att gå omkring där. Fast jag fick faktiskt med mamma på gamla berg- och -dalbanan. Men annars så gick vi mest runt och tittade, stannade till och tog en öl på ett av microbryggerierna på området och hade det trevligt.

På onsdagen åkte vi till Louisiana, vi kom lite tidigt så promenerade runt området först. Vi gick igenom några utställningar som inte tilltalade oss och tyckte att var det inte lite väl lite utställningar denna gång. Sen efter den helt underbara lunchen så upptäckte vi från skulpturträdgården en flygel som vi missat och helt plötsligt fanns det nästan för mycket utställning för att vi skulle orka. Men i den stora delen fanns det desto mer intressanta utställningar.

När vi tröttnat på louisana och humlebaek så tog vi tåget tillbaka och hoppade av vid norreport och var återigen inne i saluhallen och fikade, sen tog vi oss en middag på en fransk vinbar med gott mat och vin men lite långsam service (tips att ha en person som ska både sköta bar samt all matservering/undanplockning kan tänkas vara för lite) därefter vandrade vi tillbaka till hotellet med en flaska dessertvin och två minicheesecakes från ett ställe i saluhallen.

Torsdagen skulle vara våran gå på stan-dag så vi tog efter frukost bussen bort till norrebro där coffee collective har sitt ursprungliga ställe och där jag vid mitt förra besök sett massa roliga butiker. Så vi tog en kaffe var och tittade sen in på karamellkokeriet, stället med den häftiga supertunna keramiken, butiken med allsköns saker i bambu och återvunnen plast, samt andra material, lilla eko-parfymbutiken etc. sen promenerade vi bort till norreport därifrån gick i en ekobutik, handlade saker på saluhallen, handlade på två ekohälsokoster etc. Sen tog vi s-toget till hotellet, lämnade av grejer, tvättade av lite svett och sen ett nytt s-tog till centrala köpenhamn där vi letade upp en skoaffär som vi läst om (och som stängde exakt samma stund som vi kom dit) sen vandrade vi vidare och vissa av ställen vi letade efter var stängda men vi hittade bland annat sungifu där jag handlade lite bambukläder. Sen vandrade vi hungriga bort till nyhavn där vi åt på en ekologisk restaurang som vi läst om, mitt omdöme är att det var gott men alldeles för lite av maten och ostarna som vi tog för att fylla upp magen det sista vann definitivt inte över osten vi ätit dagen innan på franska vinbaren.

Jag har säkerligen glömt något, vet att vi även var på ett ekologiskt parfymeri vid namn pureshop troligtvis var det på onsdagen.

En sak som jag älskade med Köpenhamn var det enorma utbudet av ekologiskt, tydligen är danmark världsledande. Enligt living greens ekoguide som jag fick många tips från så ligger det till så här “Den offentliga konsumtionen av ekologiska varor i Köpenhamn utgör 51 procent, och de privata ekologiska inköpen ligger på 23 procent? Det är världsrekord.” Jag tittade även här för tips. Men sen gillar jag hur de uppmuntrar till att ta sig runt på andra sätt än bil genom att erbjuda såväl dignande cykelparkeringar och bra kollektivtrafik.

/Åsa

Leave a Reply

