Politisk depression, politisk smeprission

Apropå det där med tankar kring debatt så tänkte jag sno uttrycket politiskt deprimerad. När jag var i högstadie- och gymnasieåldern så var jag engagerad i ett av våra politiska ungdomsförbund, jag blev vice ordförande i vårt elevråd, organiserade temadagar, var med i amnesty etc. Samtidigt så mådde inte jag så bra, några år med mobbing och det faktum att jag var tonåring gjorde att jag blev deprimerad och fick ångest. Jag la efter ett tag ner allt, skola, engagemang och att titta på nyheter. Allt politiskt blev för personligt och jag kunde ha dåligt samvete för allt i samhället som var fel. Numera kan jag ta del av debatt och trista nyheter utan att bryta ihop men jag är nog känsligare än många andra för pajkastningsdebatt. Idag skulle jag nog inte få dåligt samvete av en resa till västindien för jag vet att jag flyger ganska lite och lever ganska medvetet men för några år sen var det annorlunda. Men till stor del så har jag tagit mitt engagemang och flyttat det från omvärlden till mig själv, mitt miljöengagemang innebär att jag försöker leva ekologiskt hållbart, min feminism/ekvivalism gör att jag försöker vara medveten om mitt eget beteende etc. Jag tänker att om jag lever enligt mina normer så kan jag långsamt förändra något utan att behöva stånga huvudet blodigt i kamp mot annat. På något sätt är jag för känsligt för att inte bry mig, men för att känsligt för att klara av att bry mig utan att gå sönder, men det blir bättre. Kanske är det därför ett bra debattklimat är så viktigt för mig, jag vill förändra men jag behöver bra förutsättningar för att kunna göra det.

Vad gillar ni förresten mitt projekt från träslöjden i nian? fick mvg tack vare den i alla fall så jag förstår inte varför vissa påstår att feminismen inte leder till något gott😉

/Åsa

Leave a Reply

