Mat och konsumtion…

Idag har jag ägnat mig åt vara uttråkad, David är på något flygevent, jag är ännu inte tillräckligt frisk för att träna och alla är upptagna. Började läsa Ensemble c’est tout eller tillsammans är man mindre ensam som den heter på svenska, tänkte att jag ska försöka underhålla franskan lite så jag inte tappar allt.

Tittar just nu på Escape to River Cottage, nu har jag fastnat i ett ämne igen jag fick nämligen en idé när jag tittade på The People’s Supermarket som gick på SVT i veckan (finns tyvärr inte på svtplay men är inte omöjligt att hitta på andra sätt). Jag har ju länge haft tankar och idéer om allt det som vi stoppar i oss, om konsumtion och nu tror jag att jag har en idé om vad jag ska göra med dessa tankar. Dessutom hittade jag via Bondens Egna marknads facebooksida till en blogg Husfadern som kom sig av ett projekt där Petter försöker klara sig utan att handla något via Coop, Ica etc. utan istället handla det han behöver direkt från producenten, jag skulle själv varken vilja, orka eller ha möjlighet att leva så men jag tilltalas ändå av idéen om någon slags småskalighet. Det faktum att stora delar av världens befolkning svälter samtidigt som en annan del av densamma blir överviktig och slänger ofantliga mängder mat. Mat som tas fram på ett sådant sätt att den blir näringsfattig bara för att våra butiker ska ha dignande hyllor av perfekt formade frukter och grönsaker. Det är inte annat än sjukt och även om alla inte kan leva som Petter gör så måste det finnas ett annat sätt att leva och vi borde kunna förändra vårt förhållande till och känsla för den mat vi äter.

            

Leave a Reply

