Lakritsfestivalen, barista cup och lite umgänge efteråt…

Igår var det som sagt sista dagen på lakritsfestivalen och den dagen som vi var där.

Vi började med en föreläsning av Jacob Wismar om att använda lakrits i matlagning. Sen så gick vi omkring och provsmakade och handlade lite. Jag tog faktiskt inga bilder igår, dels var det för trångt och sen så ville jag hinna se saker och inte bara vara upptagen med telefonen (är kameralös för tillfället så använder iphonen till alla mina bilder).

Pappas inköp

Och mina inköp

En av de coolaste sakerna jag köpte på festivalen innehåller ingen lakrits alls faktiskt, det var en chokladboll fylld med en stout. Sjukt häftig smak, jag frågade om man fick smaka för det låg en öppen förpackning där men det var inte uppenbart, och då tittade han på min pressbricka och sa att det var väl bäst det när jag var från pressen (det hela sades med glimten i ögat).

Efter festivalen vandrade jag och pappa bort till Hilton Slussen där barista cups första dag pågick, där blev vi bjudna på kaffe och bevittnade ett segment av semifinalen. Pappa förstod inte grejen med tävlingen så vi stannade inte så länge utan gick sen vidare till tunnelbanan.

Jag följde med till Farsta och vi gick och handlade ingredienser till fisksoppa, gjorde en variant med fänkål och till det gjorde vi en aioli med en hint av lakrits i totalt maten fick mycket väl godkänt. Slängde även ihop lite lakritsmaränger i och med att görandet av aiolin lämnade oss med lite äggvitor.

Sen fick jag skjuts hem så pappa kunde köra lite till med färdtjänstbussen som hade ett urladdat batteri tidigare.

Mamma som hade varit i Mariestad i helgen hade inhandlat en ny don pedro då min överdel saknar en skärva och jag fick även ta över världens bästa äggande förpackning som samlade damm i deras kökslåda.

Titta förresten vad jag hittade när jag rensade i mina skåp

Den fick jag av Jonas när jag skulle ha mitt kafferep när jag bodde på Fredhäll, tycks vara en studiecirkelbok för det dyker upp lite frågor med jämna mellanrum i texten.

Nu när jag har två underdelar till don pedro och nyligen fått en kaffeservis så kanske jag skulle slå till på ett till kafferep, fast det krävs lite för att baka så mycket kakor iofs så skjuter nog på det ett tag till. Kanske ska bege mig bort mot andra dagen av barista cup däremot.

/Åsa

2 thoughts on “Lakritsfestivalen, barista cup och lite umgänge efteråt…

Leave a Reply

