Lakritsfestivalens pressträff…

Idag har jag varit på pressträffen inför lakritsfestivalen, däckade på sängen efter jag kom hem vilket gjorde att bloggandet blev lite senare än vanligt.

Så vad innebar då en sån där pressträff? Väldigt mycket provsmakning både godis, vinet som tagits fram för att passa till lakrits, lakritsöl från Helsingborgs bryggeri, lakritslikörer, mat med en hint av lakrits i sig, små söta cup cakes och information om allt kring festivalen. Jacob Wismar pratade om hur han testat sig fram för att skapa menyn, lakritsfabrikens grundare berättade om när de gjorde världens längsta lakrits och hur de tog fram laktritsölen tillsammans med Helsingborgs bryggeri osv.

Vi börjar väl med maten då det är så det oftast går till när man äter (om man inte som jag fuskar ibland). Det första är en lakrits- och fänkålsgravad lax med potatis och rödbetor och det andra är köttbulle med potatis, lakritssmör, kapris och rödbeta, mycket gott. När det kommer till mat med lakrits så är inte alltid lakritssmaken så påtaglig men den kan likväl lyfta en rätt. Lakritssmöret kanske jag borde testa, Jonas Cramby skrev häromdagen om att kärna smör i en ny bloggserie som han kallade är det värt det och det var det tydligen så får testa själv någon dag.

 

Jag testade lite av ölen, av det röda vinet och någon mun av likören, hade gärna testat det vita också men att bli påverkad mitt på dagen känns inte som min melodi och eftersom jag inte vill vaska den så fick jag stå över. De där stenarna är förresten så goda, åt dem ganska ofta för något år sen jag skulle beskriva dem som en väldigt vuxen version av skolkritor, fast så mycket godare. Cupcaken med gul topping var förresten den godaste.

Nytt för i år är en avdelning dedikerad till lakrits i hälsoprodukter, Elisabet – Queen of licorice har varit representerad på festivalen från start men nu har marknaden med lakrits som hälsoprodukt vuxit och då kommer dess utrymme på festivalen växa också.

Vad jag kunde se av lokalerna så tror jag att det kommer bli ett lyft för festivalen, första året var det i någon liten lokal på en tvärgata till drottninggatan och de två eftervarande åren så har det hållits på hotell Norrtull och det har funkat bra men ändå känts att det skulle må bra av mera utrymme och nu får den det.

Jag kommer som sagt gå på söndagen och vi tänkte inleda med en liten föreläsning innan vi börjar vandra runt.

Jag tycker att ni ska gå dit, det kommer alltså hålla på lördag 10-18 och söndag 11-17 och mer information hittar ni här på lakritsfestivalens hemsida & ni kan gå in och gilla festivalen på facebook

/Åsa

One thought on “Lakritsfestivalens pressträff…

Leave a Reply

