Lakritspåse II

I fredags var det ju annandag för internationella lakritsdagen och då gick jag och hämtade min andra lakritspåse på lakrits- och chokladbutiken. Denna tog jag sen med mig bort till kaffecompaniet där jag drack en kaffe, snackade lite med Martin och introducerade honom för lite nya smaker. Sen tog jag med påsen hem och åt ännu mera lakrits på egen hand.

Denna gång gång bestod innehållet av två påsar från Isländska Nammi, finsk chokladtäckt lakrits, en chokladpralin med lakritsinnehåll, en liten ask från damen med bakelsen och små lakritsbiscottis. Mina omdömen denna gång är också mera varierade och täcker allt från ljuvligt, till gott, till helt ok men inte min kopp te och inget gott alls.

Vi börjar med det bra, denna salmiaktäckta sötlakrits från nammi tillhör en av mina favoriter och jag tänker alltid att jag inte kan äta dem så fort då det blir så salt åt tungan men ändå så har påsen en förmåga att bli tom alldeles för snabbt vilket inte kan vara annat än ett gott betyg.

Den här lilla söta pralinen (utseendemässigt då och inte smakmässigt) kändes synnerligen lyckad, hon hade verkligen lyckats med att få till fyllningen med balanserade smaker och lagom sälta.
  

De två nästföljande är två varianter på samma tema nämligen chokladtäckt lakrits, den första är från något finskt företag som jag nu tappat namnet på (städade igår och vet inte var min fusklapp är) och den andra är från nammi, båda är väldigt goda och jag gillar dem men om jag gick för att handla lördagsgodis och bara fick köpa en grej så är dem inte vinnaren, men ska jag köpa en salig blandning av flera sorters lakrits så får de absolut följa med.
 

Den här lilla asken men små söta saker från damen med bakelsen får lite varierat omdöme från mig vi börjar med cakepopen/klubban om den säger jag mums, den hade hon lyckats med. Viollakrits macronen var också riktigt god. Cupcakesen var goda men kanske inte min grej. När det kommer till de två sista dels en saltlaktritskola i mördeg och citronlakrits med mjuk maräng på toppen så var de goda, men jag måste erkänna att kombinationen med mördeg och lakrits inte gick hem hundraprocentigt hos mig, men det kan helt klart vara en fråga om individuell smak. Men som helhet gillade jag hennes grejer och de är ju snälla för ögat också och det skadar ju aldrig.

När det kommer till påsen med kakor/biscottis så var frågan om de skulle börja importera den till Sverige och där måste mitt svar bli ett nej tyvärr, den lilla kakan var bättre än biscottin men dels så kände jag ingen lakritssmak alls och sen även om man slutade leta efter den smaken så var den inte så spännande. I biscottin kände både jag och Martin någon bismak och jag åt inte upp den då den inte gjorde något för mina smaklökar. Nu är jag inget biscottifan från början men jag har testat varianter som jag ändå tyckt var helt ok både med och utan lakrits och denna höll tyvärr inte måttet. Jag får en känsla av att lakrits gör sig bättre i mjuka kakor än hårda även om det säkert går att lyckas även där.

Som sagt det blev en lite mer varierad kompott i mina omdömen denna gång, men det där med smaker är ju alltid subjektivt och så även denna gång. Så det gäller att smaka på mycket för att hitta sina favoriter. En smak som alla enades om igår var min lakrits- och romkladdkaka som jag skrev om i förra lakritsinlägget, jag bjöd på den igår när mamma, pappa och Ingrid var här för att fira min födelsedag i efterskott. Pappa och Ingrid köpte även sina biljetter till lakritsfestivalen och vi bokade in oss på en av föreläsningarna som är en del av festivalprogrammet.

Om någon som läser detta besöker festivalen på söndagen så kanske vi ses i vimlet då.

/Åsa
/Åsa

Leave a Reply

