Internationella lakritsdagen och produktutvärderingar…

I dag är det internationella lakritsdagen så när om inte nu ska jag skriva mitt inlägg om lakritsen jag fick (ok egentligen skulle jag bloggat om det  och massa annat tidigare men tappade bort mig).

Det fanns ju några olika kategorier av lakrits i den där påsen. Viva lakrits salmiakkulor är mer godisgodis, men ändå med en lite mer ren sofistikerad smak. Lätt att ta slut på helt klart. Zens rena lakrits kom ju i två varianter en med anis och en utan och det är ju inte godis på det sättet att man äter jättemycket i taget utan snarare något man tar några då och då och det är vad jag förstått en smak som inte passar alla. Jag har haft svårt att välja en favorit men tror att anisen är den, men Martin på kaffecompagniet gillade inte den lika mycket så det är inte självklart vilken som vinner för alla och inte alls för mig. Kookaburralakritsen är verkligen en typisk australiensisk lakrits, om man har smakat R.J.s lakritsstänger så känner man igen smaken och jämför man med en klassisk sötlakrits som Panda så kan man konstatera mycket mer fruktiga toner i kookaburran.

Det medföljde ju även lakritsextrakt från lakritsfabriken i Ramlösa och det var perfekt tajming för mitt gamla hade nyligen tagit slut. Vi gjorde ju lakritspannacottan samma dag som påsen hämtats och den var helt klart godkänd. Annars har jag en riktigt god variant på kladdkaka med lakritsextrakt och rom som jag uppfann till Davids födelsedag förra året. Jag använder alltid det här receptet då det är godast http://www.recept.nu/1.13228/markus_aujalay/efterratter_godis/agg_mejeri/kladdkaka och jag höftar ju lite på måtten men skulle tippa att jag tagit cirka två matskedar av både lakritspulvret och romen, hade även lite lakritsgranulat på men det är högst frivilligt. I julas gjorde jag även kolor med lakrits i, det gamla klassiska receptet men istället för choklad så tillsatte jag lakritspulver. Jag tycker att Rom och lakrits är en klockren kombination och har även testat det i varm choklad och det gick hem helt klart.

Ska bli kul med nya lokaler i år för lakritsfestivalen, hoppas på mindre trängsel i år. Tidigare år har jag gått med mamma och Phia men i år ska de vara borta just den helgen men jag har fått med mig pappa och Ingrid och kanske Jan-Erik istället. Är lite sugen på att gå på någon av föreläsningarna, särskilt med Jacob Wismar. Jag träffade faktiskt honom för några år sen, då SJ x2000 hade köpt in en matlagningskväll med honom som jag gick på, vi lagade massa gott småplock och hade en trevlig kväll. Vi fick även varsitt ex av en hans kokböcker.

Jag måste nog snart bege mig om jag ska hinna köpa någon lakrits till lakritsdagen, annars får jag fira annandag lakrits istället imorgon, om inte annat så skulle den andra påsen komma denna vecka, så då får jag lakrits där.

/Åsa

Leave a Reply

