Lite om prioriteringar…

Dags för lite återvinning igen detta inlägg publicerades 20101113 här

Ibland känns det som om det är så mycket som ska hinnas med och så lite tid, men sanningen är ju att vi alla har lika mycket tid och att vi aktivt måste göra prioriteringar så att bara skylla på omständigheter kan i många fall vara lite orättvist. Till exempel om jag skulle slösurfa lite mindre skulle jag kunna städa, träna eller läsa mera. För någon som är lite ordentligare än mig kan det vara att om den ibland tillåter det att vara lite dammråttor i hörnet eller om man lämnar ifrån sig lite av kontrollen över det där projektet på någon annan så kanske man skulle hinna ringa den där vännen eller ta en välbehövlig promenad med skönt snack med pojk/flickvännen.

Att skylla på tiden kan vara bekvämt ibland, men och det är ett stort men, om vi aldrig vågar ta några obekväma beslut, om vi aldrig flyttar runt bland tidsposterna, så kan vi hamna i den obekväma situationen att vi inte längre känner vår partner, att när vi äntligen tycker att vi har tid för de där vännerna så har de skaffat nya vänner och det finns inte riktigt plats för dig längre. Gällande vikt, mat, träning och hälsa så finns det en enkel liten sanning. Att jobba sig av med tio kilo som smugit sig på medan du stressade på och att bli av med en ryggvärk som kommit av förslappade muskler är mycket jobbigare än att ta små aktiva beslut som hjälper dig hålla vikten som du är på nu. För både när det kommer till våra relationer och vår hälsa så är det jobbigare att börja om och starta på noll än det är att bibehålla något som man redan har.

Om vi som exempel gör en skala (nu skulle jag vilja ha en fin stapel som exempel men jag orkar inte så använd fantasin). Vi har noll som motsvarar att vi låter vår relation med vår partner gå på rutin och inte aktivt gör något för att hålla den vid liv, eller att vi inte umgås eller ringer våra vänner och att vi istället för att träna sitter hemma framför tv:n och äter chips och dricker läsk. Sen har vi andra änden av skalan, vi kan säga 50, vi ser till att göra saker med vår partner, vi intresserar oss aktivt för vad som händer henne/honom och tar tag i problemen när de dyker upp, vi ringer ofta till våra vänner, ser till att göra saker med dem och visar intresse för dem och vi äter bra, rör på oss och har ett balanserat känsloliv. Sen har vi en mitten på skalan alltså 25 här kanske vi tyvärr inte har tid att göra alla kul saker som vi skulle vilja med vår partner men vi tar oss några minuter då och då till att lyssna på varandra, vi kanske lagar vår mat tillsammans och om vi inte orkar ha sex så ser vi till att åtminstone ligga sked en stund på kvällen och ge varandra närhet. Trots att vi inte har tid att umgås så ofta med våra vänner så ringer vi varandra relativt regelbundet och lyssnar aktivt på varandra, tar en lunch tillsammans någon gång och visar att trots att vi inte har så mycket tid just nu så bryr vi oss och kommer se till att ses mer när tiden och orken finns. Gymkortet kanske inte används så ofta som det borde men vi tar promenader då och då, äter en balanserad kost och ser till att komma iväg lite då och då iaf.

Att hela tiden vara i någon av ändarna på skalan i alla avseenden är inte rimligt, vare sig det handlar om full uppmärksamhet på både träning, vänskaps och kärleksrelationer och jobb eller studier. Eller att bara för att det är mycket att göra på jobbet strunta i att aktivt ta ansvar för dina relationer men det är lättare att försöka hålla en bra nivå på det vi har än att jobba oss tillbaka från noll varje gång.

/Åsa

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s