Om det här med rökning och effekten det har på andra…

När jag växte upp så rökte mina föräldrar och på den tiden så var det accepterat på ett helt annat sätt att röka inomhus och i bilen. Jag hade även under en lång period rethosta och svårt för att springa. Idag har jag väldigt känsliga luftrör och något som påminner om astma men inte helt blivit diagnostiserat (har bricanyl att ta vid behov). Men i alla fall så kan man konstatera att jag inte är så förtjust i rökning, (i tonåren testade jag att röka som så många andra men tyckte att det var dumt att bli beroende så skippade den biten) och att mina lungor gillar det ännu mindre.

Mitt problem med rökningen är inte så mycket det där med att folk skadar sig själva, alltså självklart är det dumt men upp till var och en, mitt problem är att folks rökning så ofta går ut över andra. Jag har som sagt inte de tåligaste luftrören och det finns många som har problem som inte syns, det kan vara astma, brist på en enzym till lungorna, andra lungproblem etc.

På tunnelbaneperrongen hemma hos mig så får jag anstränga mig väldigt mycket för att undvika cigarettrök för det är ju inte bara en person som röker utan många, så när jag flyttat mig tio meter åt ett håll för att slippa andas in röken så kommer det en annan rökare från ett annat håll och hur jag än gör så kommer jag inte helt undan. Ibland när jag sitter ner på bänken vid tunnelbanan och läser så märker jag plötsligt hur det blir tyngre att andas, tittar upp och ser att någon har satt sig bredvid mig med en cigarett. När jag jobbar och står synligt på plattformen så kommer folk fram ställer sig en meter ifrån med en cigarett i handen, när jag ska gå in vid till exempel universitetet eller Södertörn (som båda har rökförbud intill byggnaderna) så står folk vid utgångarna och röker. Så det hjälper inte att försöka undvika rökarna.

För dig som är rökare och börjar bli lite sur nu och tycker att du gör minsann inte så här och det är faktiskt bara ett fåtal som missköter sig, det är ju ett djävla tjat och förföljelse av er rökare. Bra ta inte åt dig, vet du om att du inte ställer dig på tunnelbaneplattformen och röker så att andra får röken på sig, du står inte vid entréer till byggnader med din cigarett i högsta hugg, går du fram för att ställa en fråga så har du inte cigaretten tänd och du går inte bara några meter framför någon och röker så att röken hamnar på den bakom, inte heller går du i cirklar med din cigarett när du pratar telefon så att den som vill undvika röken inte kan förutse var du kommer vara härnäst och du gör helt enkelt allt för att de som inte röker ska slippa få problem av dina cigaretter, då är det ju inte dig jag skriver om här.

Men för er som kanske ibland gör det här tänk på att det finns människor runt omkring er som mycket lättare får kol även om de faktiskt aldrig själv rökt en cigarett, på att personen bredvid dig kan ha astma, eller bara att de människor som har valt att inte röka kanske gjort detta för att de faktiskt inte vill andas in rök. För det är ju så att att rökningen är ett val, du kanske är beroende men du gör fortfarande ett val varje gång du köper ett nytt paket, varje gång du tänder en ny cigarett, du väljer att just då ska du fortsätta röka. Medan den person som astma eller är genetiskt mer mottaglig för lungbesvär inte en morgon bara kan sätta sig upp och säga att nu har jag fått nog nu ska jag sluta vara sjuk. Så där det finns rökförbud eller rökzoner, respektera dessa och på de ställen där det ännu inte finns tänk som om det fanns alltså hellre gruppera er så att rökarna finns samlade på ett ställe än utspridda så att den utan val behöver andas in eran rök.


bild lånad från Lady Dahmers blogg där pilarna pekar ut rökarna och de som står bakom och röker inte syns

/Åsa

Leave a Reply

