Vikten av rätt bh

Apropå det där med kläder så måste jag säga att något det roligaste att shoppa enligt mig är underkläder och då främst bh:ar. Kom och tänka på det i samband med att jag såg en bild från de norska nobelfestligheterna på Mette-Marit bakifrån där man såg bh:n och lappen och allt jag kunde tänka var “för liten kupa, för stor omkrets”.

Det syns på sättet den åker upp i ryggen.

Med en bh i rätt storlek så ska den varken åka upp i ryggen, ligga och skava på bröstmusklerna, skapa dubbel- eller trippeltuttar. Så många som 80-85% av alla kvinnor har fel bh-storlek. Jag tycker att alla tjejer/kvinnor åtminstone någon gång i livet borde gå till en ordentlig underklädesaffär som till exempel Mellbins och få uppleva hur det känns med en bh som verkligen sitter rätt.

När det kommer till det där med bh-storlekar så är siffran den omkrets som du har och bokstaven är storleken på kupan, dessa korrelerar med varandra så att 85A=80B=75C=70D=65E, så det där snacket bland småkillar om att “hon hade en c-kupa” säger alltså inget om hur stora brösten var så länge vi inte ställer det i korrelation med vilken omkretsen var. Just denna typ av mytbildning och oförståelse för hur det här med storlekarna hänger ihop, verkar leda till en slags prestige i vilken storlek man har och många väljer en felaktig storlek för de kan ju inte ha en så stor storlek som E. Men jag resonerar som så att oavsett om du väljer bh-n i e-kupa eller den i d-kupa så är ju dina bröst i den storlek de är, så egentligen är det ju ett val mellan en bh i rätt storlek som sitter bekvämt eller en bh i fel storlek som skaver och då tycker jag att valet borde vara självklart.

Sen är sällan storleksmärkningen sällan så enhetlig mellan märken som man skulle vilja att den var, samt att modellen på bh:n kan påverka lite vad du ska välja så det viktigaste är att prova och känna efter, men just därför kan det finnas en vits med att besöka en underklädesaffär så du får lära dig hur det kan och ska kännas med en bra bh. Detta gäller oavsett om du har stora eller små bröst, särskilt som att bh:ar med omkrets 65 (då är jag inte 65 cm runt om utan man avrundar nedåt) som jag har bland annat är ytterst sällsynta på hm och de stora kedjorna.

Jag har tänkt att jag någon gång borde jobba med underkläder då det är såpass roligt och snygga underkläder gör ju att allt känns så mycket bättre.


Titta hur glad man blir av en bra bh😉


/Åsa

Leave a Reply

