Bönsoppa

Jag har ju varit vegetarian tidigare, sen införde jag fisk, sen kyckling och sen drygt ett år tillbaka rött kött. Så sen dess har de renodlade vegetariska måltiderna blivit allt färre, troligtvis lite för att jag har känt ett behov av att testa allt som åter blev nytt för mig. Men jag har känt sen ett tag tillbaka att jag ätit för lite av mina vegetariska favoriter och försökt bli bättre på det. Men nu har jag all möjlighet i världen att få tillbaka det vegetariska tänket i min mat, det är ju som sagt så att jag är långt från det rikaste jag varit just nu och torkade bönor och linser, tomatkonserver etc. råkar vara något av det bästa alternativet när du vill äta billigt, gott och nyttigt. Vill jag ha kött eller fisk så blir det när jag är hemma hos David och hemma blir det till att återerövra det vegetariska köket. Nu ikväll har jag gjort abnorma mängder bönsoppa (vilket om du steker löken i bara olja blir veganskt).

Receptet är ungefärlig och jag gör aldrig helt likadant så jag tänker inte skriva så mycket mängder.

Blandade bönor som till exempel kidneybönor, stora vita bönor, sojabönor
Gullök
Krossade tomater
Grönsaksbuljong
Vitlök
Vatten
Rotsaker som morot, potatis och palsternacka (grovrivet)
Salt, peppar, timjan och rosmarin

Hacka löken och stek den i smör eller neutral olja eller blandning av båda, ös ner bönorna och häll på vatten, koka upp, tillsätt krossade tomater och grovrivna rotsaker, ha i buljong i proportion till mängden vatten, krydda med salt, peppar, rosmarin och timjan, smaka av och fortsätt krydda till perfekt smak, servera lagom för mättnad och lägg resten i lådor och frys in.

Leave a Reply

