Produkter som skapar en del av problemen de säger sig motverka…

Jag har sett en del på webbtv på sistone och således mötts av mer reklam än jag vanligtvis gör. I alla fall har jag hajat till när jag hört doves schamporeklam “är du trött på ditt torra och frissiga hår? Testa dove schampo som tillsätter oljor…” varenda gång jag hört den här har jag tänkt på att det är de just sånt schampo du inte ska använda. Istället för att använda ett schampo som tillsätter oljor och en massa annat skräp borde du använda ett naturligt ekologiskt schampo som inte tar bort alla naturliga oljor från första början. Jag är för tillfället ett exempel på vilken skillnad det gör, när jag var yngre blev mitt hår lätt fett och med klåda i hårbotten och jag tvättade det jämt, sen några år tillbaka använder jag bara ekologiskt schampo och har på senare tid behövt tvätta det i genomsnitt en gång i veckan. Men nu är det bara lite kvar i flaskan och eftersom jag är näst intill pank så dröjer det innan det inhandlas något nytt så jag har när jag varit hos David drygat ut med att använda neutrals schampo i kombo med mitt från John masters och sist när jag var på hotell använde jag lite doveschampo och det har lett till att håret blir fett snabbare (vilket även blir kontraproduktivt när poängen är att få schampot att räcka ännu längre, har haft denna flaska i över ett halvår så ganska dryg produkt). Men det jag jag försöker få fram i alla fall är att sloganen kanske låter bra, men det kan vara bra att fråga varför de behövt tillsätta det från början, vad gör dessa kemikaliestinna produkter med oss och med miljön.

Mitt hår normalt precis innan jag tvättar det

/Åsa

Leave a Reply

