“fattigdomsångesten är julklappskreativitetens moder”

När andra människor någon gång veckan innan lön skriver på facebook att de bara har 167 kr kvar på kontot, kontrar jag i det tysta med att precis efter lön bara ha 24 kr (till dess att jag fått utomstående hjälp och åtminstone lite pengar att handla mat för). Kombinationen jobba halvtid, bli sjuksjukskriven och få karensdag och sjukavdrag och i samma veva behöva betala diverse sjukvårdsavgifter, mediciner (även såna som i efterhand visa sig vara i onödan och bidra till att du måste köpa fler preparat) förutom din vanliga räkningar och nytt sl-kort (som inte blir till studentpris då du när du pluggar mindre än 75% inte får den rabatten) visar sig vara mindre bra. Att ha dåligt med pengar är aldrig kul och det är tur att jag inte lagt min koka soppa på en spik-förmåga i arkivet, att ha dåligt med pengar precis innan jul är ännu tråkigare. Men att ha dåligt med pengar innan jul gör att man får gå i barndomen och helt enkelt göra sina egna julklappar. Sånt som kan behövas är citrusfrukter till julsäsongspris, fikon, glögg, senapsfrö, lite socker, sirap och annat som skafferiet redan har. Samt folks gamla glasburkar. Årets julklappar är hemmagjorda samt ätbara.

Som det gamla ordspråket säger “fattigdomsångesten är julklappskreativitetens moder”

Det var det, kom ihåg att lämna era glasburkar utanför min dörr eller nedanför mitt jobbfack.

/Åsa

Leave a Reply

