Varför kroppshår inte är en icke-fråga men borde vara det…

Såg att Cissi Wallin och Lady Dahmer ska diskutera kroppsbehåring idag på i radio1, eftersom det är ett ämne som jag funderat på och tänkt skriva om förut så tar jag tillfället i akt.

Hur du personligen gör bryr jag mig inte särskilt mycket om för varken förekomsten av hår eller bortavaron av densamma är något som stör mig. Men när den kommer till denna och många andra frågor så tycker jag att det kan finnas en poäng med att fråga sig varför man göra det, vad fyller det för funktion, om jag tycker att det är ofräscht med hår under armarna hur kommer det sig att jag tänker så. Vad har gjort mig uppmärksam på att jag har hår på kroppen och varför är det något som jag har uppmärksammat.

Jag kom i puberteten hyfsat tidigt och detta var någonstans i brytpunkten mellan när rakat och orakat var ungefär lika vanligt. Mamma hade alltid haft orakade armhålor, men jag läste ju tjejtidningar och blev i skolan uppmärksammad på detta med hår på kroppen. Någon gång under högstadiet så började jag raka mig minns inte om jag gjorde det jämt eller bara ibland, minns att detta blev ifrågasatt både av pappa och min bror. Min uppväxt och mitt politiska engagemang som yngre gjorde att jag fick möjlighet att diskutera och problematisera dessa frågor ganska tidigt och rakningen blev mer och mer en då och då-grej.

En gång på gymnasiet en sån där vårdag då det började bli varmt så satt vi ute ett gäng och snackade. Jag tog av mig min sommarkofta som jag bar över ett linne och en kille som jag till den dagen upplevt som vettig stirrade på mig och sa
– Men du har ju hår under armarna
– Javisst, har inte du?
– Eh, mmm, men jag är ju kille
– Jaså men vad har det med saken att göra?
– Men alltså tjejer ska inte ha hår under armarna
– Jaså och varför inte det
– Men eh
– Vad är skillnaden?
– Men alltså jag tänder inte på tjejer med hår under armarna
På bussen på vägen hem så kom jag på vad jag borde ha svarat, att om det bara handlade om vem han tänder på så spelar det ju ingen roll om jag hade hår under armarna (för vi hade ju ingen sådan relation att det där med att tända på eller ej spelade någon roll).

För som sagt om du som individ tycker bu eller bä om din egen eller om tjejers i allmänhets kroppsbehåring så är det helt ok, men det där med att lägga över dina tankar och åsikter om hur det “borde vara” på någon annan och förvänta dig att de ska vilja rätta sig för din syn på det hela är befängt. Om jag älskar saabbilar och tycker att det är den bästa bilen och det man borde ha så ger det mig ju ingen rätt att börja ifrågasätta andras bilval
– Men va fan kör du Skoda, det fattar du väl att du inte kan köra det
– Nähä och varför inte då
– Nä men man ska ju köra Saab
– Men jag gillar min Skoda
– Jo, men skoda är inte bra alltså, man ska köra Saab
Den här typen av diskussion kan ju också dyka upp men då de det inte finns någon allenarådande norm när det kommer till bilval och detta är en mindre laddad fråga skulle de flesta tycka att det vore absurt att ifrågasätta någons val och att ens poängtera valet med en negativ utgångspunkt. Men när det kommer till kroppsbehåring så är det många som tycker att det är i sin fulla rätt att ifrågasätta, peka ut och tycka till om ditt val.

Men just den här typen av diskussioner, just det faktum att de bilder vi får i media är släta och när motsatsen porträtteras så väcker det diskussion och pekas ut på ett negativt sätt gör att det faktiskt inte är ett val vi gör helt fritt. För det är lätt att påverkas av normer, det är till och med naturligt, det är lättare att leva enligt normen, då du får mindre kritik. Men det är viktigt att vi tittar på dem normer som vi omges av, det är bra att någon gång fråga sig varför man gör som man gör.

Jag har antagligen haft tur jag växte upp i ett hem där diskussioner var naturligt, jag växte upp i en politisk miljö och hamnade bland människor som också diskuterade, funderade och bröt dessa normer. Mina vänner har ofta delat en syn med mig på detta, vilket gjort att bilden som kommer från media och andra delar av samhället inte varit den enda bilden jag mött, den har ständigt varit i konflikt med en annan bild men för många är det inte så och det är därför som diskussionen om det här är viktigt.

Jag minns att Mo’Niques ben i samband med röda mattan och filmen Precious (som jag fortfarande inte sett, dålig Åsa) var aktuell uppmärksammades mycket det var även någon modekampanj för ett tag sen med håriga modeller som rörde upp debatt och förhoppningsvis kan det om vi tar debatten nu göras till en icke-fråga i framtiden

/Åsa

Har av någon underlig anledningen få bilder som som koncentrerar sig på mina armhålor/underben😉 men när jag provade min 70-tals baddräkt somras så ägnade jag mig tydligen åt den oerhört “kvinnliga” sysslan att ta spännisbilder på mina muskler

One thought on “Varför kroppshår inte är en icke-fråga men borde vara det…

  1. Haha! Jag satt precis och funderade på om jag skulle raka benen eller inte🙂 Det får nog vara denna gången också.
    Hår under armarna är en luktfråga. Tycker att det luktar mindre svett när man är hår fri där – antagligen för att deon “kommer närmare” huden och då genererar det mindre svett.

Leave a Reply

