Hur vi lär oss värdera utseende och vikten av kanske värdera även andra saker…

http://fitnessguru.se/osa/26137-hur-vi-laer-oss-vaerdera-utseende-och-vikten-att-kanske-vaerdera-andra-saker-ocksa

Publicerat 29/3-11, lägger även till tipset om denna text som tar upp problemet på ett utmärkt sätt: http://www.smh.com.au/lifestyle/dont-dumb-girls-down-20110829-1jh86.html

När jag var liten fick jag då och då pengar av okända tanter och farbröder på bussen, detta ”för att jag var så söt” min syster som är fyra år äldre hatade mig då. I efterhand ser jag beteendet som rätt sjukt, för även om de säkerligen menade väl så kan jag ifrågasätta vilka signaler det sände ut egentligen. För allt vi säger och gör vittnar om någonslags grundläggande värderingar, det befäster eller provocerar normer. Allt mellan att något benämns som bögigt, tjejigt att vi hela tiden berättar att någon är söt men inte att den är rolig, smart, underbar etc. sänder ut signaler om vad som anses rätt och fel, önskvärt och inte önskvärt. Så i handlingen att ge mig pengar, eller att gratis ge mig de vykort man egentligen sålde bara för att jag var så söt, så säger man att det är en önskvärd egenskap att vara söt, något som man som tjej ska sträva efter.

Min farmor kommenterade gärna kroppar och utseenden, hon menade nog inget illa då hon var en trevlig dam och mycket grundade sig nog i hur hon själv kände kring utseende och kroppen men likväl blir det lätt fel. När min syster kommit tillbaka efter sitt utbytesår i USA hade hon gått upp en del i vikt, farmor sa till någon väninna så att syster hörde det att när Ullis kom hem från USA såg hon ut som en spärrballong. Hon sa även så syster hörde det, ja Åsa är mitt sötaste barnbarn, ja du är ju söt du också. Tror ni hon kände så. Det många inte inser är att små kommentarer lämnar stora spår, det är inte bara att man är söt eller inte söt det är all värdering som ligger i orden. För ord som söt, smal, har inte bara denotationer alltså en faktiskt betydelse utan även konnotationer som är de värderingar som vi lägger i ett ord.

Ibland har jag ett ideal och en dröm om en värld med mindre ideal eller kanske snarare en med flera accepterade ideal. Där kanske det viktigaste vi strävar efter med våran kropp är att den ska vara frisk och stark och bära oss väl genom livet och sen får det där med hur kroppen ser ut komma i andra hand. Fast visst vill jag ha en snygg, smal och vältränad kropp, men när det kommer till kritan så vill jag mest av allt att den ska vara frisk, stark och bära mig väl genom livet, det vill nog de flesta men problemet är att det glöms bort när man är frisk.

Min tanke är nog i alla fall den att det vore bra om det där med kroppar och utseende inte blev så laddat, om inte begreppen kring det laddades med så mycket värderingar. Kanske om vi såg kroppen som lite mera av en vän så skulle vi ta hand om den bättre utan att tänka så många dumma tankar om den. Man vill ju vara snäll mot sin vän och varken att övergöda den eller att svälta den är särskilt snällt. Inte heller att tvinga den till sånt som den vägrar eller att låta den passiviseras i en soffa. Men istället så blir kroppar något vi dömer och bedömer, något som ska granskas och tyglas och lyckas vi inte med det så straffar vi den.

När jag var yngre så bedömdes jag ofta efter hur jag såg ut, jag fick höra massor med kommentarer till mitt utseende. Jag fick veta att jag inte skulle kunna äta så för evigt för då skulle jag gå upp i vikt, jag fick höra hur smal jag var. Jag har aldrig haft några ätstörningar men nog har jag bedömt min kropp mycket. Jag har även tyckt att jag inte behövde träna för jag var ju redan smal, för det som förmedlades var inte glädjen över att träna, röra på sig och att vara frisk. Jag har skrutit med att jag fick in handen under revbenen, för att vara smal var ju bra och det sades inte att man borde ha muskler där som gör att man inte kan göra så.

Självklart ska man kunna ge en komplimang utan att det är fel, men ibland kanske vi ska tänka på att ge komplimanger även för sådant som inte är kopplat till utseende. Och självklart ska vi kunna säga till när vi tycker att någon behandlar sin kropp fel, men vi kanske ska tänka på hur och med vilka motiv vi säger det. Ofta är det ju hälsa så varför inte rikta in det på det.

För det kan ju inte vara rätt att det finns ett enda ideal, en mall som du ska rätta dig efter oavsett hur din kropp ser ut vad dina förutsättningar är och vad du själv vill. Jag såg en kommentar på Elsa Billgrens blogg som löd något sånt här: ’Vad roligt att du vågar vara tjock’ i min värld är inte Elsa tjock utan kurvig, hon äter det hon vill utan att frossa och simmar då och då, hon verkar må bra och trivas i sin kropp så vad är då poängen med att kommentera, hon håller vikten bra och trivs och när man kommenterar så där så blir det som att tvinga på någon sina värderingar.

Det skulle vara så skönt om vi hade det så att man fick trivas oavsett om man var smal, muskulös, kurvig, senig etc. om det som sades om andras kroppar sades av omtanke och inte av en önskan att få in en till i fållan. Då skulle det vara så mycket lättare att veta att den som försöker förändra sin kropp gör det av sin egen vilja och inte bara av vilja att passa in i det ideal som råder där den befinner sig nu.

Söta Elsa

Några som skriver bra om det där med synen på utseendet och på vilket sätt vi bekräftar det är Helt Kokko
En föredetta anorektiker som pratar så bra och fint om det och allt som hör till är Tuva Minna Linn lyssna gärna på ljudklippet hon pratar bra och blandar det med vacker musik

2 thoughts on “Hur vi lär oss värdera utseende och vikten av kanske värdera även andra saker…

  1. Pingback: Tips | asansvarld

  2. Pingback: Vuxenhet och den lilla rynkan | asansvarld

Leave a Reply

