Att planka är stöld, att debattera är guld…

Sitter och läser artiklar om SL, avgiftshöjningar och plankare och debatten gör mig trött. Att se över hur vi finansierar kollektivtrafik är nog hälsosamt och välbehövligt och en öppen debatt är alltid bra, men under tiden som den debatten pågår så får vi lov att betala eller gå av. Jag är inte nöjd över avgiftshöjningen och hör till dem som passade på att ladda mitt kort för en 90-dagarsperiod innan höjningen. Men när mitt kort går ut så får jag antingen betala ett nytt kort eller fixa i ordning min cykel och cykla in, jag har ett val.

Att som många i kommentarerna till denna artikel http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/snalakarna-skickar-reserakningen-till-dig_6432582.svd#disqus_thread hävda att om de utnyttjar tjänsten men inte betalar så kostar det inget är naivt och korkat, slitaget på spår och vagnar ökar med antalet resenärer i vagnen. Allt från perronger, belysning, tunneltågsförare kostar. Vill du att kollektivtrafiken till 100% ska finansieras med skattemedel så kan du ordna medborgarmöte, namnlistor och på allsköns andra sätt argumentera för din sak, men till den dagen din vision är verklighet så gäller det att det man inte tar något utan att betala för sig.

Läsvärt är detta: http://www.dn.se/blogg/viktor/2011/09/01/intellektuella-plankton/
och detta: http://rodeo.net/johan-wirfalt/2011/08/en-stad-ar-en-plats-som-erbjuder-maximal-frihet-om-ai-weiwei-sl-kort-och-att-kunna-resa-tillsammans/

/Åsa

Leave a Reply

