60 frågor

Både Hanapee, Julia och Sandra har svarat på dessa 60 frågor och tänkte att det var lagom bloggnivå för mig nu när jag är trött och vem vet kanske lär ni er något nytt om mig.

1. Hur gammal är du? 29 ett litet tag och från mitten av april 30 år


2. Hur gammal känner du dig?
Vissa dagar känner jag inte att jag kommit längre än när jag var 17, ibland känner jag mig 50 och oftast ungefär där jag är, hur känns en ålder egentligen, smakar den någonting speciellt, hur ser den ut?


3. Vad har du gjort i dag? 
Jag har ätit lunch (fast var mitt första mål så kanske ska kalla det frukost) med Hans på Texas burger, egentligen skulle vi ätit på Vigårda men det var så fullt, sen har jag suttit på Kaffeverket vid Snickarbacken 7 och druckit en kanna chemex, chattat med syster och läst lite, därefter var jag en sväng till Hötorgshallen och köpte godsaker som ost, oliver och salami, samt mitt älskade bröd från finska hembageriet. Därefter en snabb sväng in på indiska och hem. Ska nog fixa lite mat snart


4. Vilken film såg du senast? 
Beast of the Southern Wild i söndags med Frida och hennes två vänner (formulering kan antyda att Frida bara har två vänner, verkar dock inte vara så)


5. Vem ringde du senast? 
Mamma igår kväll


6. Är du besatt av någonting? 
Eh har påven en rolig hatt? Jag är besatt av smaker, särskilt inom kaffe men långtifrån det enda, fast jag skulle kalla det engagemang eller nördighet. Samhällsfrågor, även när att hålla mig uppdaterad kring sånt får mig att bli trött ack så trött. Jag nyhetsbantade mitt liv i slutet av gymnasiet när jag mådde dåligt för att jag fick dåligt samvete för allt hemskt i världen. Bra Svenska, kan tänka elitistiska tankar när jag ser språket slaktas (får dåligt samvete då också).

7. Är du rädd för blod?  Nej, mitt blod håller mig vid liv varför skulle vara rädd för det?

 

8. Beskriv platsen du befinner dig på just nu? Mitt hem, en fin grön vägg, Bengt Elde-tavla över sängen, lite för stökigt men en plats där jag trots allt trivs ganska bra även om jag ibland svär över att köket är för litet.

 IMG_9117

9. Kan du nämna fem statsministrar under 1900-talet i Sverige? Olof Palme, Göran Persson, Carl Bildt, Fredrik Reinfeldt, Tage Ehrlander

10. Googlade du för att få fram svaret på föregående fråga? No 

 

11. Vilken färg är dominerande i din garderob? Vet inte om någon färg dominerar riktigt, har en del lila, en del rött, lite grönt, lite svart etc. Jag gillar färg, kan istället säga vilken färg man ser minst av i min garderob och det är vitt.

12. När vaknade du i dag? Någonstans runt tio, gick dock inte upp förrän tio i elva.

 

13. Vilken är din favorithögtid?  Påsk tror jag, men gillar jul rätt mycket igen.

 

14. Vart i världen skulle du vilja befinna dig just nu? Belfast och jag skulle vilja påstå att det heter var i världen då var är en plats, vart är en riktning.

 

15. Nämn en plats i världen du besökt som du aldrig vill återvända till?  Hotell Sköna rum och Uddevalla, hotell osköna rum skulle jag kalla det, annars så ogillar jag sällan platser

16. Hur vill du tillbringa din pension?  Med någon jag tycker om, görandes givande saker, se film, teater, resa, gå på museum etc. alltså inte så olikt mitt liv nu men med mer tid för allt detta.


17. Vad lyssnar du på just nu?  
Belle & Sebastian, vill man veta vad jag lyssnar på kan man kolla in min last.fm då mycket av det jag lyssnar på hamnar där.

18. Har du någon gång brutit ett ben? Aldrig brutit något men skurit av mig fingertopp, stukat någon muskel mellan benen i foten och skadat handleden och gjort illa rygg och nacke

19. Vilka fem saker vill du inte vara utan i ditt skafferi/kyl? Lagrad ost, bregott, knäckebröd, passerade tomater, salt

20. Vem är din favoritkändis?   Oj, ska man ha en sån gillar Audrey Tautou antar jag

21. Vad är du på för humör just nu?  Ett lite småhungrigt humör för jag skäller ut wordpress när det bråkar med mig, men annars rätt så gott sådant

22. Vilka världsdelar har du varit i?  Europa, och eh, centralamerika eller vad man ska räkna Karibien till

23. Snarkar du? Nej.


24. Vilka yrken har du provat på?  
Tågvärd, provat på det i snart sju år, innan dess personlig assistent, hotellstädare och spannmålsmottagare, hade även en arbetspraktik i en godisbutik några månader när jag slutade gymnasiet


25. Hur går du helst klädd? 
Jeans och tröja tror jag, eller det är i alla fall det jag har på mig oftast så jag antar att jag trivs rätt bra i det


26. Vilket stjärntecken är du född i?
 Vädur.


27. Vilket är ditt favoritgodis?  
Lakrits och bra mörk choklad, Michel Cluizel deras Maralumi och Los Anconès är några av mina favoriter


28. Vad sa du senast?
Tack, kanske senaste personen jag sa något till var han som hjälpte mig på finska saluplatsen i hötorgshallen, sen dess har jag bara hört min röst när jag suttit och småsjungit för mig själv. Eller jag kan ha svurit åt wordpress men vi låtsas inte om det, ok?


29. Vilket var ditt bästa ämne i skolan?
Träslöjd och svenska, tror jag.

Denna gjorde jag i träslöjden

feministklockan

30. Vad har du på dig just nu? En tröja från Filippa K, bh, trosor och strumpor och en himla massa blåmärken och mina fuljeans

31. Vilken är din favoritaffär? Kaffecompagniet


32. Vad har du för storlek i kläder?
36 tror jag väl att jag har i det mesta, sen kan det variera lite beroende på klädmodeller och märken


33. Vad har du i dina fickor?
En hårnål och kanske lite ludd, iaf i mina hemmajeans orkar inte söka igenom mina övriga fickor


34. Vad köpte du senast?
Bröd på finska saluplatsen


35. Hur många gånger har du flyttat?
7 gånger, när jag föddes så bodde vi i Farsta därifrån flyttade vi när jag var bara några månader till Stureby (det var mitt i sommaren och varmt som tusan så min kropp hade varit hal som en ål), andra terminen i ettan så flyttade vi till Gnesta och 2003 flyttade jag därifrån till Markaryd där jag gick folkhögskola, efter ett läsår där flyttade jag till Stockholm och in i farmors lägenhet på söder där jag bodde något år, sen flyttade jag till Hammarby Sjöstad efter farmor dött med min dåvarande pojkvän Martin, när det hade tagit slut så flyttade jag för några månader in i Martins kompis lägenhet på Fredhäll och sen köpte jag den lägenheten där jag bor nu, där flyttade jag in april 2008 och nu höll jag på glömma att jag även bodde hos mamma och pappa i drygt en månad mellan Fredhäll och Högdalen så blir 8.


36. Om du var fast ensam på en öde ö, vilka tre saker skulle du ta med?  
Någon jag tycker om så det inte blir lika öde, en morakniv och vattendunkar, fast om jag redan är fast hur ska jag då kunna ta med något?


37. Är du morgon- eller kvällsmänniska?
Kvällsmänniska


38. Senaste filmen du såg på bio?
Beast of the Southern Wild, den mesta filmen jag ser är på bio och jag går ganska ofta periodvis.


39. Har du blivit sydd någon gång?
Japp, i mungipan när jag var kanske 6 år (syster du får rätta mig om jag har fel) och jag har fått fingertoppen fastsydd, hade det inte dröjt så länge kanske känseln i den varit bättre nu, men SÖS verkar ha dåliga resurser som många ställen inom vården


40. Har du någon gång badat naken utomhus?
Japp senast i helgen i isvaken, men minns särskilt en gång när jag firade midsommar med Karin och hennes vänner, och vi hade suttit i bastun och sprang ner till sjön förbi stället där vi dansat kring den pyttelilla midsommarstången och alla började nakendansa kring den, en bil åkte förbi saktade ner och åkte förbi en gång till och sen badade vi

41. Vad åt du till frukost? Eh, om inte ett ensamt finncrisp med bara smör på och några bitar torkad mango räknas så säger jag inget eller det som annars skulle kallats lunch


42. Hur såg ditt liv ut för tio år sedan?
Då var jag strax under 20 år, skulle börja folkhögskola till hösten, strax innan Hans kom tillbaka från USA och vi gjorde slut, finns en hemsida från den tiden men vet inte om jag vågar ge er adressen.


43. Har du någon gång åkt dit för fortkörning?
har inget körkort


44. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig?
Emman lämnade mig med mer ordning än hon fann mig, annars vet jag inte.


45. Vart lägger du din mobiltelefon när du sover?
På bordet bredvid, det vill säga när jag inte somnar när jag är påväg att lägga den där och den landar på golvet nedanför, eller när jag somnar innan jag hunnit släcka lampa och lagt ifrån mig mobilen för då ligger den hos mig i sängen. På överliggningar beror det på vad hotellrummet har för utformning.


46. Vad var det sista du åt?
Senaste jag åt menas det väl, har en liten macka framför mig, men det ska inte vara sista gången jag äter utan jag ska göra middag när jag är klar med den här listan


47. Vem är världens vackraste kvinna?
Ehhh, kan säga att fransyskor överlag är rätt vackra men enskild person vet jag inte, säger flera istället då alternativet för mig är att inte säga någon Audrey Tautou, Marion Cotillard, Alexis Bledel, Rachel Bilson ähh kika in i hår och smink-kategorin på min pinterest så får ni ett humm om min smak


48. Är du blyg?
Beror helt på situation, i nya situationer där jag inte känner någon så är jag ofta det, har man hunnit prata med mig en stund så brukar jag bli ganska oblyg.


49. Vilken var den sista konserten du var på?
Återigen senaste inte sista och det var Conor Oberst i lördags


50. Vad heter du i andra namn?
 Birgitta

51. Har du varit med om en bilolycka? Bara en pytteliten på Malta i somras, fast min rygg som krånglar periodvis blev inte så glad på mig då, men i övrigt gick det väldigt bra

52. Har du något bevarat inom dig som ingen annan vet? Säkert massor. Men inte lika mycket som förr som sagt försöker jag bli bättre på att riva murarna, men allt behöver inte delas, ibland kan det få vara skönt att vara privat, bara inte så privat att man inte klarar att vara personlig

53. Vilken är den roligaste träningsformen? Styrketräning och box tror jag, gillar yoga också.

54. Har du några husdjur? Dammråttor? räknas dem? annars så får jag nog säga nej


55. Vill du gifta dig?  
När jag var yngre sa jag att jag aldrig skulle gifta mig eller skaffa barn, men jag har mjuknat lite i dem frågorna, upptäckt att barn kan vara rätt roliga och kanske kanske lite i smyg så tänker jag att gifta sig inte måste vara så dumt inte ens för någon som är lite rädd för att binda sig (mest för att hon är rädd för att bli sårad) men bara i smyg, men kanske någon gång.


56. Var växte dina föräldrar upp?
Stockholm


57. Har du någon gång ringt polisen?
Gjort någon polisanmälan och så, men inget allvarligt.


58. Har du svenskt ursprung? 
Ja.


59. Har du, eller har haft, något smeknamn?
Åsan och tydligen för tillfället fröken


60. Vilka är dina största svagheter?
Ordning hemma, igångsättning, svårt att inte släppa igenom intryck så jag blir emotionellt överlastad.

6 thoughts on “60 frågor

  1. Pingback: Stora avslöjanden! | Purres Pratstund

  2. Syster min, jag har räknat och jag tror du var en sådär fyra år när du syddes i läppen :). Gick i lågstadiet när mina vänner hittade dig med “en fluga i mungipan” vandrandes på skolgården eftersom att dagispersonalen “gått ifrån dig”, eller ja det var ju du som gått ifrån dem :).

Leave a Reply

